Saiai
Vår lilla lurviga larv kom ut som rostbrun flygare inatt! Hoppas han överlever i det fria. Han var kvar i akvariet, som jag ställt på altanen, hela dagen men han kanske ger sig av inatt?
Är det någon som vet nåt om arten, och hur den lever? Mer bilder på honom i albumet under vårtecken.
Blomstertanten
unsure.gif Hur kan du veta att han heter Karlbertil ???

Han lär ju inte frysa i alla fall ! Han har ju päls på sig !

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Kanske en svärmare av något slag . unsure.gif
Saiai
min dotter döpte honom till karlbertil. Och jag tänkte samma tanke, med den stiliga pälskragen klarar han nog tom lite nattfrost, men omställningen från rumstemperatur blir ju väldigt snabb. Han är inte så stor i verkligheten, ca 2 cm lång är han (eller hon).
Är han inte för sööööt? :-)
Blomstertanten
wub.gif Han är verkligen otroligt söt ! wub.gif
Eva St
Vilken luden goding
Eva St
Gossen Ruda
Beträffande arten så är det en Rostvinge med det vetenskapliga namnet Phragmatobia fuliginosa. Tillhör spinnarna, fam Arctiidae. Huruvida den överlever så här tidigt på året vet jag inte men det är troligt. Normalt brukar den börja flyga i maj. Snygg bild.
Saiai
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2004, 22:16)
Beträffande arten så är det en Rostvinge med det vetenskapliga namnet Phragmatobia fuliginosa. Tillhör spinnarna, fam Arctiidae. Huruvida den överlever så här tidigt på året vet jag inte men det är troligt. Normalt brukar den börja flyga i maj. Snygg bild.

Tusen tusen tack! Rostvinge...det låter hur fint som hest!
Jag vet att han inte överlever inne i glasburk, det provade jag på två när jag var liten men dom dog, visste inte vad dom levde på. Men i ett djurlexikon läste jag att många fjärilsarter inte äter efter att dom blivit fjärilar, bara när dom är larver. Med tanke på att jag mötte karlbertil när det fortfarande va snö på marken, och han kom krypande på skaren så undrar jag hur länge dom kryper runt i det fria innan dom förpuppar sig, kanske jag gjorde honom en otjänst genom att ta in honom i värmen och påskynda utvecklingen?
Saiai
karlbertil kröp under handduken som jag lagt runt akvariet inatt, han tyckte nog det var för kallt....han satt kvar där under i morse.
Gossen Ruda
Frågor, frågor, frågor, bara frågor. biggrin.gif Skall försöka besvara. Var tvungen att gå till det stora praktverket Svenska fjärilar av Nordström, Wahlgren och Tullgren. Där står bl.a.: "Larven övervintrar fullvuxen och träffas ej sällan tidigt på året krypande på snön". Mao förpuppar den sig tidigt på våren. Förmodligen har du satt fart på utvecklingen genom att ha den varmt. Egentligen borde den fått vara ifred men då hade du ju inte fått se karlbertil fullvuxen. Larven lever för övrigt på Platago, Rumex, Urtica m.fl örter.

En hel del fjärilar intar ingen föda och till dom hör spinnarna. Dom saknar mundelar helt enkelt. Dom lever helt enkelt inte så länge att dom behöver nån föda. Vissa spinnarhonor lever kanske bara några timmar som fullbildade. När dom parat sig och lagt äggen har dom ingen uppgift kvar att fylla.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2004, 18:51)
"Larven övervintrar fullvuxen och träffas ej sällan tidigt på året krypande på snön".

Tog bild på den här rackaren häromveckan, antar att det också är en rostvinge? Nu är både snön och han borta men det var kul att få veta vad det skulle blivit. smile.gif
vickeva
CITAT (Berith @ 22-03-2004, 18:59)
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2004, 18:51)
"Larven övervintrar fullvuxen och träffas ej sällan tidigt på året krypande på snön".

Tog bild på den här rackaren häromveckan, antar att det också är en rostvinge? Nu är både snön och han borta men det var kul att få veta vad det skulle blivit. smile.gif

Ser ingen bild...???
Berith
Åhhh så larvigt.... glömde bilden. sleep.gif

Gossen Ruda
Svårt att säga. Jag har aldrig sett en Rostvingelarv i livande livet men av bilder att döma är den gråare. Den vanligaste larven som brukar knata omkring på snön är annars Gräsulvens larv. Den är just så här rödaktig och mycket vanlig. Också en spinnare. Möjligen kan man ta den på storleken. Rostvingelarven blir 30 mm medans gräsulven blir upp till 80 mm, fast den brukar vara ca 40-50 vid övervintringen.

Den vuxna fjärilen, gräsulven alltså, är lite av en pest för fjärilssamlaren. Hanen flyger i solnedgången som en brunröd blixt. Snabb och oberäknelig. Under 20 års fjärilssamlande fick jag ihop 2 ex. Honan är tvärtom. Hon kommer gärna till lampan vid nattfångst. Det är en sån där kortlivad sak som i stort sett bara gör en flygtur för att lägga ägg. Vilket hon direkt börjar göra efter landningen på lakanet. Det gäller att snabbt få tag i kräket och slänga ut henne i omgivningen.

Jag hade en samlarkompis som en gång hade satt upp lampan på Ölands alvar. Efter att ha fått ett par hundra gräsulvshonor till lampan fick han sluta. På morronen var lakanet översållat med ägg.
Berith
Spännande! smile.gif Jag jämförde min larv med Carinas som hon har bild på i sitt album. Trodde att det kanske var en rostvingelarv och tyckte att min var väldigt lik. Hur lång den var är svårt att säga eftersom den var ihoprullad, men jag skulle tro att den var närmare 30 än 80 mm.
Gossen Ruda
Fjärilslarver är i många fall svåra att bestämma. Framför allt kan dom variera ganska kraftigt i färg. Carinas larv liknar t.ex. inte bilderna på dom plancher jag har, men bevisligen blev det en rostvinge. Det bästa sättet att bestämma dom är faktiskt att föda upp dom och sen titta vad det blev för fjäril. Det enda jag med säkerhet kan säga om din larv är att det är en spinnare.
Berith
Nästa gång jag hittar en larv ska jag ta hand om den. Den här låg i snön precis där jag klev ur bilen och nu är den troligen omkommen. wink.gif
Sollan
Har inte sett rostvingar men har sett svarta lurviga larver (!) som har krupit på snön. Undrar vad det var för något? Såg ut som fjärilslarver men det är väl för tidigt ändå...
Insåg att min djurvänlighet kanske hade gått för långt efter sambons blick att döma, när jag tyckte att vi skulle ta in dem... huh.gif
/sollan
Gossen Ruda
Det är en hel del fjärilslarver som övervintrar i olika stadier. Dom brukar inte gömma sig och sitta där och vänta på att våren är ordentligt kommen utan när frosten kommer fryser dom fast där dom sitter. Dom kan bli helt stelfrusna och bli styva som pinnar och även brytas av som sådana om olyckan är framme. När det blir plusgrader tinar dom upp och kan krypa iväg. När man ser dom på snön vid töväder är det ofta så att dom kommer upp när det blir för mycket vatten under snön.
Tesa
Är du entomolog??
...nyfiken bara, har en son som äääälskar kryp.... tycker det är rätt så intressant själv också..
Gossen Ruda
Är eller har varit. Samlade fjärilar under knappt 20 år och fortsatte sedan med fotografering av alla sorters kryp i 10 år. Lite överlappande men det gick inte att hålla på med båda samtidigt. Medlem i Västsvenska Entomologklubben och har suttit i styrelsen där. Numera tecknar jag "bara" omslagsbilden på programbladet.
VEK
Saiai
Karlbertil dog, och återuppstod....;-)

Jag var på biblioteket häromdagen, och jag fick med mig några böcker om insekter, hittade rostvingen i en av dom. När jag var på väg hem med cykeln, mötte jag min dotter som sa att hon satt ut honom på gungan i trädgården. Det var kväll och ganska kallt, och jag gick ut för att hämta in honom till akvariet igen. Jag tog ett papper för att försiktigt skjuta in under honom så jag slapp skada hans vingar. Men han var helt livlös, benen indragna under kroppen och vingarna tätt slutna.....död......

Jag tog ändå in honom och la föriktigt på en barkbit i akvariet, efter att ha blåst lite på honom (vad inbillade jag mig, konstgjord andning...?) Sen grejade jag med annat en stund (efter att ha muttrat åt min dotter att hon vållat hans död...) När jag tittade nästa gång, hade han krupit upp på glasväggen! Jag ropade på min dotter, och fick be henne om ursäkt.....
Sen fick han vara kvar inne, på kvällen blev han piggare och kröp upp i taket på akvariet som består av en bit nylongardin, där har han hängt ett par dagar.

Idag var det lite varmare väder, så min dotter satte ut akvariet under trappen och tog av gardinen. Jag var ute för en stund sedan, då satt han hopkrupen under ett torrt blad i akvariet. Jag tog in honom igen. Med gardinen borttagen, skulle vi se om han ville flyga ut i rummet istället. Tösen hämtade honung för att se om han ville ha honungsvatten. När vi skulle sätta in det i akvariet var han inte där.... Vi hittade honom på taklampan, på utsidan rottingskärmen....! Han hade flugit!

Så, vad gör man....ska han vara en innefjäril nu då? Som en del katter som föredrar att vara inne, kanske den här är lite innefjäril. Bara det, att min dotter vägrar sova i sitt rum med en lösflygande fjäril.... "han är söt, men lite äcklig oxå"...som hon sa....

Hur kan en liten insekt engagera så........Jag tror det stämmer att han inte äter, han verkar inte ett dugg intresserad av nåt vi ställer fram. Så......fortsättning följer.....hoppas jag;-)
Tack för alla intressanta inlägg, och mycket smickrande att ha fått uppmärksamhet från en fd styrelsemedlem i Svenska Entomologklubben!
:-) Ska hälsa Karlbertil det!
Saiai
För att ungen skulle våga gå och lägga sig i samma rum som Karlbertil, förökte jag fånga in honom, få honom att krypa upp på ett papper. Han gillar inte papper, så han flög och satte sig på min hand istället. Kul, jag har en handtam fjäril! :-D
Jag passade på att ta lite bilder när han satt på min hand. Plötsligt börjar han vibrera, det kittlade på handen. Jag kom på sen att vibrerandet kom från startmotorn, för sen flög han iväg och upp i lampan igen...

Jag plockade ner honom igen (nu hade han blivit tämligen irriterad och lite överaktiv) och fick ner honom i akvariet och över med gardinen, fast han höll på att krypa ut igen. Men det känns tryggare att ha honom instängd så han får väl vara där ett tag. Får väl göra som med undulaterna, man tar ut dom en stund om dagen så dom får flyga.... laugh.gif
Nya bilder i albumet vårbilder!

Hur vet jag att det är en han? För att min dotter döpt honom till Karlbertil såklart, det finns väl inga tjejer som heter...:-) Vad säger entomologen...?
gammelnalle
Fruktansvärt larvigt!!!

Härligt att vi har så'na experter som Ruda (gosse tror jag inte han är längre..)
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif smile.gif smile.gif
yla
jaa så nu har ni alltså en innefjäril thihi så det kan gå för man vill ju inte ta livet av de små liven
o man vet ju inte vad som e rätt o fel
min nässelfjäril som vaknade till liv i vintras satte jag ut i vintern på balkongen o den kröp in under mattan o sover där ännu
iallafall hoppas jag att den sover
jag tittar till den ibland o vem vet kanske den vaknar till idag om vädret tilllåter det ska ju bli varmt idag
så vem vet wub.gif
Gossen Ruda
Jojo, djuren engagerar folk. Även smådjur. Vilket kön Karlbertil har kan vara lite knepigt att se. Inga yttre könsskillnader finns på Rostvingar så man får kolla på könsorganen eller på bakkroppen. Hannarna har förhållandevis längre och smalare bakkropp med tvär och bred spets och honorna då tvärtom givetvis. Fast det krävs vana att se det. rolleyes.gif

Att den ligger helt livlös är normalt när det är kallt. Likaså att den vibrerar innan den skall flyga. Musklerna måste få rätt temperatur. Skrämmer man upp en fjäril som har gått ner i varv kan den inte flyga med en gång. Som du märkt intar den vuxna fjärilen ingen föda. Så det bästa hade varit om du lagt den nånstans utomhus där den kan sova tills förhålladena blir lämpliga.
Saiai
så du menar att jag ska lägga ut honom i kylan, och hoppas på att han sover tills våren? Ja.....kanske det....
Han skulle ju kunna bo i vedförrådet, så har han iaf tak över huvet...
Saiai
Nu har Karlbertil flyttat. Han får bo i vedförrådet tills han bestämmer sig för att flyga uti naturen. Har lagt lite mossa över honom i akvariet, och han kan krypa fram och ut när han vill. Nu får naturen ta över.....
*snyft*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon