Full version: Svarta bladlöss
GudrunS
Jag har ett sticklingförökat skogsolvon som är ca 10 år. Det har varit friskt och blommat varje år hittills men i år är vartenda blad hopkrullat och fullt med svarta bladlöss. Jag har förstått att de här lössen övervintrar på olvonsläktingar. Nu undrar jag om trädet är förlorat och bör grävas upp omedelbart. Risken är väl stor att de kommer tillbaka varje år. Hjälper det att klippa bort allt som är angripet? Orkar det bryta om och blomma i år?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du behöver inte göra nå¨tt, träd och buskar klarar insektsangrepp de dör inte av lusangrepp och man gör ofta större skada ifall man klipper bort. Det du kan göra är att leta bladlusfiender ex. nyckelpigelarver och placera dem på lusiga växter.

Nästa år spruta busken med oljeemulsion innan knoppsprickning för att kväva lusägg och glöm inte vattna buskarna rejält från tidig vår och framåt, välvattnade växter är inte lika smaskiga för lössen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon