Idag samlade jag 480 BRUNA sniglar. För er som inte vet så samlar jag enbart bruna sniglar då dessa är de dominerande, pantersniglar/leopardsniglar, svensk svart skogsnigel o dess vita syskon och kölsniglar är fridlysta hos mig. Hittills, från slutet av mars, har jag samlat 3.680 bruna sniglar. För att vara riktigt motiverad att plocka dom så insåg jag från början att jag måste räkna dom varje gång jag var ute och plockade.
Jag använder en stekpincett i plast, hinkar och häller sedan redigt med kokande vatten över samlingen av sniglar. Dagen efter häller jag "soppan" i en speciell kompost som är enbart för detta. Komposten grävs om varje dag och är väldigt lucker och fin. Komposten gör jag av grenar och jord, oxelgrenar som körs i kvarn, och några säckar jord som jag köper. Varje år på hösten när de stora sniglarna har dött, läggs komposten ut där jag vill ha det. Inte ett spår finns kvar av sniglarna.
I år är snigelproblemet extremstort igen, det insåg jag när jag passerade gränsen 1.330 st. den 11/5 plockade sniglar, jämfört med förra årets skörd som var 1.211 den 8/9. Lite skillnad. Verkar som om jag kommer att passera 19.000 den här gången som jag fick för några år sen. Suck.