Anna-Karin C
Hej!

Hur har ni det. är det ett "Bladlusår" i år? Det fullkomligen kryllar av dem hos mig och jag klämmer o klämmer men det känns som att man är totalt chanslös!

Bor i Dalarna, Borlänge. Skulle vara kul o veta om det är fler som upplever det som att det är extremt mkt bladlöss i år. Eller om alla har hittat hem till mig?

/A-K
Boxer
Här är plommonträden fullkomligt nedlusade. vidrigt!....och dessutom tappar de bladen.
Vad 17 ska man göra?
evelina
Jag har massor också.........så trist.
merlin68
Japp samma här i Roslagen. Har aldrig sett så många, de sitter precis på alla växter t o m körsbärsträdet är helt nerlusad sad.gif
Anna-Karin C
Sanslöst -cry-.gif

Vi får hoppas på att det blir nyckelpigeinvasion snart.
Alma Mater
Falun, Dalarna här. Det står en hägg en bit bort som är tio meter hög som är full av lössen och nu har de spridit sig till våra växter på altanen. Humlen är nerlusad. Vad gör man? Kan man alls göra något?
GrönMorot
Samma här! Vi fick FULLT med löss på rosorna för några veckor sen!

Vi använder såpsprit mot de när de blir för många : 1 dl flytande grönsåpa, 1 msk T-sprit och 9 dl vatten. Det receptet stod även med i Allt om trädgård som kom nu senast, nr 10 ! Där stod det också att man inte skulle bespruta den angripna växten vid sol, men man brukar ju inte vattna vid sol hur som så! wink.gif

Lycka till med bladlössen nu! smile.gif

//GM

spacepingo
Samma här något norr om stockholm. Jag tyckte buskrosen var lite "seg" och kollade på den och den var helt nerlusad. Detsamma gällde Rosenmalvan. Den såg skrynklig ut, men den kapade jag.
Anna-Karin C
CITAT (Alma Mater @ 18-06-2012, 09:51) *
Falun, Dalarna här. Det står en hägg en bit bort som är tio meter hög som är full av lössen och nu har de spridit sig till våra växter på altanen. Humlen är nerlusad. Vad gör man? Kan man alls göra något?

Ursch, det är så tråkigt. Men tidigare somrar tycker jag det lugnat ner sig en bit in på sommaren.. Men med så här många nu så undrar man ju vad som ska hända!
Maj-Elén
Min granne har satt upp ganska många fågelholkar som det bor blåmesar och talgoxar i. De är riktigt duktiga på att plocka bladlöss som de föder upp sina ungar med. Det är kanske naturens mening att det ska vara gott om föda på våren.
Fjortispower
Ja det är bladlöss-power i år, och det hjälper tyvärr inte med att hata dem sad.gif Mina älsklingar till växter har klarat sig ännu, men mycket annat fint badar i löss. Nej, mina favoritväxter ska de inte få röra, där håller jag ögonen öppna för det minsta som kryper...
HelénE
Extremt mycket av allt otyg tycker jag.
Bladlöss på rosorna, på äppelträdet, i björkarna...ja överallt.

Larver av olika slag, i år till och med på riddarsporrarna. Hittade en förövare av okänd sort på gurkplantan i dag. Nån stekel eller nåt som tuggat på rosbladen, och så regnar det konstant så sniglarna lever loppans glada dagar.

Helén

Garden bliss
Ja, mer än förra året åtminstone, och tidigare.
Alma Mater
Tack Grön Morot smile.gif Det receptet har jag men det har inte funkat.
HelénE
CITAT (Alma Mater @ 02-07-2012, 19:38) *
Tack Grön Morot smile.gif Det receptet har jag men det har inte funkat.

Fick faktiskt nog i går och spejade allt bladlusinvaderat med pyrsol. Jag har duschat och duschat med vatten, prövat såpa och såpa/ T-spit men ändå fanns de bara där i mängder några timmar efter.

Helén
Alma Mater
Undrar, startade en ny tråd med frågan (dumt av mig) om man kan spruta örter med såpspriten och /eller om/när de går att äta av sedan?
HelénE
CITAT (Alma Mater @ 02-07-2012, 20:24) *
Undrar, startade en ny tråd med frågan (dumt av mig) om man kan spruta örter med såpspriten och /eller om/när de går att äta av sedan?

Jadå, skulle nån såparest vara kvar så är det inget man förgiftas av. Annars är det ju bara att skölja av dem med vatten när/om lössen dött.

Helén
Alma Mater
CITAT (HelénE @ 03-07-2012, 00:10) *
Jadå, skulle nån såparest vara kvar så är det inget man förgiftas av. Annars är det ju bara att skölja av dem med vatten när/om lössen dött.

Helén

Jag tänkte mest om växten drar åt sig av rödspriten som nog inte ger den rätta "kryddningen" wink.gif
Hjortronsylt
Äsch, så fanns det redan en bladlus-tråd! blush.gif Jag skapade en egen tråd just om detta ämne tongue.gif.

Dte verkar som det där häxreceptet inte verkar vara ngn hit trots allt då??
Eller kan det ha att göra med hur mycket bladlöss man har? På mina rosor är det väl måttligt med bladlöss, det är så pass att man får rensa där varje dag.
Milla80
Bladlusinvasion här i södern (Skåne) också. Grannens dill invaderades för en tid sedan.
Igår upptäckte jag att min egen dill hade invaderats och så även persiljan som stod bredvid.
Jag klippte ner allt av båda... förhoppningsvis försvinner lössen därifrån när de inte har något att mumsa på längre. Har även sprejat med såpvatten. Tycker mig ana en minskad mängd löss så jag hoppas det funkar och att grödorna återhämtar sig och växer upp på nytt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon