Anna-Karin C
12-06-2012, 10:08
Hej!
Har satt en länga med kanske 10 rosor över ca 10 meter. Mycket klätter och en del busk. Jag funderar nu på om rosorna trivs bäst med bar jord eller om jag kan gå på med pioner och perenner runt fötterna på dem?
Pionerna blir ju rätt så höga. Kommer de att störa? Eller blir det tvärt om. För skuggigt för pionerna?
/A-K
CITAT (Anna-Karin C @ 12-06-2012, 11:08)

Hej!
Har satt en länga med kanske 10 rosor över ca 10 meter. Mycket klätter och en del busk. Jag funderar nu på om rosorna trivs bäst med bar jord eller om jag kan gå på med pioner och perenner runt fötterna på dem?
Pionerna blir ju rätt så höga. Kommer de att störa? Eller blir det tvärt om. För skuggigt för pionerna?
/A-K
Perenner och lökar är i mitt tycke det bästa sällskapet, framför allt för att man förlänger blomningen och ger en kontrastverkan mot rosorna. En rosenrabatt är inte så kul fram till juni, så där förlorar man hela den underbara vårsäsongen. Just kontrast behövs verkligen när man har mycket rosor, annars försvinner rosorna i mitt tycke i varandra och man kan inte riktigt uppskatta den individuella rosen lika mycket. En kombination jag älskar är rosa rosor bakom en limegrön daggkåpa (se exempel nedan), men allt som bryter av det vit-rosa-röda sockersöta funkar bra och lyfter rosens färg.
[attachment=70643:Rosor_och_daggk_pa.jpg]
octachoron
12-06-2012, 11:24
Jag sätter främst narcissser och krokus runt rosorna för att få vårblomning. Sedan sätter jag ofta nävor som täcker jorden runt och rosrnas bara stammar.
Anna-Karin C
12-06-2012, 14:21
Åhh så snyggt med daggkåpa:)
Lökar o krokus låter ju som en superbra ide. fint hela sommaren
Om du vill förlänga hösten kan du sätta dahlior som jag. Jag har också lökar på våren av alla de sorter. Prästkragar som kommer tidigt och borstnejlikor och så sår jag mängder med brudslöja. När jag får tid och råd (jättelång rabatt) skall jag sätta mängder av tulpaner. Jag har också funderat på att låta aklejorna sprida sig där.
kerstin z5-6
12-06-2012, 17:46
Väljer snälla" perenner som inte är så näringskrävande.Stäppsalvia tex.Vill man ha Riddarsporrar i bakkant ev rosor bör de vara en bra bit ifrån rosorna...50-60 cm
Anna-Karin C
13-06-2012, 06:44
Stäppsalvia låter fint tycker jag.. lite istället för lavendel när zonerna kryper uppåt?
Jag har myskmandra runt mina pioner, efter tips från en odlait, och den verkar trivas ypperligt som marktäckare. Dessutom blir den lagom stor och är så "gracil" så den passar jättebra med pioner, och rosor....
Jag kör med stäppsalvia och silverarv, de ska till hösten kompletteras med en marktäckare, antagligen revsuga. Har även krokusar för att få tidig blomning. Rosorna är Single Cherry, Louise Bugnet och Darcey Bussell.
octachoron
13-06-2012, 10:51
Dock är stäppsalvia väldigt olika härdig beroende på sort. Det skrivs i regel inte ut, tyvärr.
kerstin z5-6
13-06-2012, 11:03
Mina salvia nemorosa "Blue queen" har jag sått själv.Mkt enkelt, de är varmgroende, frö från jelitto.com
officinalis
14-06-2012, 18:05
Har en bok om perenner som premierar höstanemon som oslagbar tillsammans med rosor. Den får ett frodigt bladverk som täcker de kala grenarna nertill och tar vid där rosorna slutar blomma.
Skulle gissa på att någon storväxt daggkåpa skulle fungera bra också.
CITAT (officinalis @ 14-06-2012, 19:05)

Har en bok om perenner som premierar höstanemon som oslagbar tillsammans med rosor. Den får ett frodigt bladverk som täcker de kala grenarna nertill och tar vid där rosorna slutar blomma.
Skulle gissa på att någon storväxt daggkåpa skulle fungera bra också.
Blir inte höstanemoner för höga för det? Mina blir ungefär lika höga som buskrosorna.
merlin68
14-06-2012, 21:10
Berglin (Linum perenne) och vanliga lammöron är en fin kombination till de flesta rosorna. Berglinet är så skirt och väver sig in bland rosorna, väldigt romantiskt

.
octachoron
15-06-2012, 23:13
Jag skulle nog vara lite försiktig med de mera starkväxande höstanemonerna (ofta rosa). De är för expansiva för att växa snällt med rosor (enligt mig).
officinalis
16-06-2012, 22:06
Plater, det kanske passar bättre till höga rosor förstås. Men den vegetativa delen är ju inte särskilt hög, men när rosorna har blommat över och höstanemonen kommer igång med sina höga blomstjälkar så spelar det väl ingen roll? Men plantera på behörigt avstånd förstås.
carin1964
30-06-2012, 08:14
Jag hae planterat Vitpytta bland Queen Elisabethrosor och det känns nu andra året inte speciellt bra.Vitpyttan blir alldeles för hög och det känns som att rosorna blir kvävda. Jag har lavendel i ramkant som har frösått sig något enormt, så jag funderar på att låta lavendeln sprida sid inåt rabatten. Kan man samplantera med en annan slags ros också. Någon vit sak kanske eller är en annan perenn bättre? Kanske silverarv? Vill väldigt gärna ha era åsikter om vad som är bäst och mest smakfullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.