Anna1979
Såg precis att några små kvistar på marken (som jag knappt sett förut och trott var någonting som dött) nu har fått små ljusgröna blad och jättesöta små rosa blommor! Vad är det för något?? Växer bland smultronblad. Antar att vad-det-nu-är behöver ett soligt läge? Hur ska jag sköta den här lilla sötingen så den blir fin?

[attachment=70645:Oka__776...en_buske.jpg]
Anna1979
Har googlat runt i en halvtimme utan resultat! Blommorna ser lite ut som någon slags dvärg-Try, klockformade med långa ståndare (Weigela Florida Minuet eller någon av de mindre sorterna). Fast bladen stämmer inte riktigt... En Try har spetsigare blad än min buske tycker jag...?!
Kryddan03
Det är nog någon sort azalea, möjligen Rhododendron kiusianum. Kan vara en alpros också, men den ser lite för ljus ut i blommorna tycker jag. Men, kolla efter azalea om du googlar. smile.gif
Anna1979
Tack Kryddan03! Nu när du säger det så är det klart att det är en Dvärgazalea/ kiusianum!

Flyttade den precis nyss till ett soligt ställe - och vad ser jag inte strax under jordytan runt stammen, om inte en urblekt, nästan oläslig namnskylt från plantskolan där jag kan urskilja "Rhododendron ... någonting"!

Konstigt att folk köper dyra växter och sedan inte tar reda på hur och var dessa bör planteras?! Den här stackars Azalean stod på ett jättefuktigt, genomskuggigt ställe vid husets norrgavel... Hoppas den kryar på sig nu!
Kryddan03
CITAT (Anna1979 @ 12-06-2012, 21:21) *
Tack Kryddan03! Nu när du säger det så är det klart att det är en Dvärgazalea/ kiusianum!

Flyttade den precis nyss till ett soligt ställe - och vad ser jag inte strax under jordytan runt stammen, om inte en urblekt, nästan oläslig namnskylt från plantskolan där jag kan urskilja "Rhododendron ... någonting"!

Konstigt att folk köper dyra växter och sedan inte tar reda på hur och var dessa bör planteras?! Den här stackars Azalean stod på ett jättefuktigt, genomskuggigt ställe vid husets norrgavel... Hoppas den kryar på sig nu!

Ingen orsak!
Den klarar sig säkert. Den ser ju frisk ut, om än inte frodig. Och får den en ny plats som passar den bättre kommer den säkerligen att växa till sig! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon