Anna-Karin C
Kan man likväl ta en runda o ta det som växer som "ogräs" i gräsmattan o kanter o sätta i rabatten eller är det nån annan sort man köper i blomsteraffären? confused.gif
Red Top
Kan, kan man. Jag gör så och daggkåpan trivs. Det finns säkert någon skillnad, men det bryr jag mig i så fall inte om inte om. [attachment=70653:nein1.gif]
Det jag märkt är att den blir kraftigare av att bli ompysslad i rabatten.

Kan det vara så, att den säljs för att alla inte kan hitta den i sin närmiljö?
Jubbe063
CITAT (Anna-Karin C @ 12-06-2012, 15:23) *
Kan man likväl ta en runda o ta det som växer som "ogräs" i gräsmattan o kanter o sätta i rabatten eller är det nån annan sort man köper i blomsteraffären? confused.gif

Nu är jag lite dålig på alla arter och sorter, så ursäkta om jag nämner fel namn kanske.

Det som säljs är jättedaggkåpa, fjälldaggkåpa och den vanliga daggkåpan som de flesta har i gräsmattan (så varför det säljs vanlig Daggkåpa är en stor gåta eftersom de flesta redan har den hemma ).

Så visst skulle du kunna ta från gräsmattan och plantera in i rabatten, de blir aningen större och kraftigare i rabatten (speciellt om de får lite gödning). Men du ska inte förvänta dig att de blir lika stora som Jättedaggkåpan som är en helt annan art.
Eva 33c
Ja det finns en hel del olika arter. Vår vanliga vilda daggkåpa (alchemilla vulgaris) fungerar inte så bra i en rabatt där man vill att växterna ska vara stationära. Jag gjorde en gång en kant av vilda daggkåpor och den var jättefin ett par år men sen började plantorna dö ut i mitten och stack iväg åt sidorna för att söka nya växtplatser. Jättedaggkåpan (a mollis) däremot växer i en tuva som blir större för vart år men dör aldrig i mitten. Men i ett annat sammanhang fungerar förstås den vilda bra, och föresten är väl jättedaggkåpan vild nånstans i världen också...
Red Top
Tack Eva 33c!

Nu fick jag lära mig något nytt. Jag har aldrig förstått varför köpeplantorna kallas jättedaggkåpa, eftersom de inte är större än mina. Men nu vet jag skillnaden.
Anna-Karin C
Ahh så bra. Lite olika arter alltså smile.gif då e de bara till o gräva om man känner för det eller kanske inhandla nåt ex av jättedaggkåpa. De är läckra brevid rosor
Eva 33c
Jag älskar alla daggkåpor. Jättedaggkåpan använder jag som kantväxt till många rabatter. Men hos mig blir den verkligen jättestor, 50-60cm hög och lika bred och tät, så den kan helt på egen hand hindra gräset att växa in i rabatterna. Och man kan inte ha några putteväxter innanför den kanten... Fast nu efter snart 10 år tror jag att vissa plantor börjar gå tillbaka lite.
[attachment=70665:alchemil...16_47_49.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon