Full version: Hur mycket kogödsel?
villa-sandberg
Hur mycket ko på påse kan man ha i grönsaksodlingen?

Har grävt jordbäddar i växthuset på ca 4 kvm, ca 40 cm djupt grep-vänt, under det sedan lera o mer grus... orkar inte riktigt räkna kubiken... smile.gif har i detta blandat 3 påsar kossa och 2 påsar barkmull för att förbättra jordstrukturen (som i ena halvan är rätt lerig och i den andra delen sandig) plus hönsgödsel och algomin.

Finns det risk att bränna rötterna på mina tomater, gurka, chili, melon mm om jag blandar i mer?
Ko på påse är väl relativt mild?

Har ni nån bra blandning som ni tycker funkar?
RibesRubusVitis
Mina tomater odlar jag i helt oblandad "ko på påse", och det brukar ändå inte räcka till. Mot slutet behövs alltså extra näringstillskott. (Fröna sås däremot i näringsfattig såjord.) Ingen risk att bränna några rötter; det som säljs som "kogödsel" är alltså inte koskit, utan mest torv som näringsberikats med kopiss...
RitRat
Ingen risk för för starka grejer!

Tråkigt att tillverkarna inte anger några proportioner i "Kogödsel"-påsarna! De vågar väl inte, för det är förmodligen ingen kodynga alls där. Torv och urin. Uppskattningsvis 95 % torv.

*Måste* man inte ha detaljerad innehållsförteckning?
villa-sandberg
Nej, det är väl troligen så... blandade i en par påsar till o nu är tomaterna i jorden iallafall!

Det är ju lite klurigt när det blir första odlingen i nygrävda land, vet inte riktigt vad som behövs sättas till... ska försöka hitta lite nässlor o röra ihop en smarrig soppa att mata på med sen... smile.gif
officinalis
Jag hämtar hästgödsel, då är man säker på äkta vara.
Att de skriver "Ko på påse" är väl för att slippa bli anmälda. Köp de som heter Kogödsel istället.
RitRat
Men "Kogödsel" är inte mycket bättre. Det är säkert till 90 % torv det också. De har inte skrivit proportionerna där heller. Men det finns ingen doft av gödsel, och konsistensen är bara som finfördelad torv.
RitRat
Hasselfors "kogödsel" innehåller:
(jag gick o titta på påsen)

Till en kubikmeter torv är det tillsatt:
12 kg kogödsel
10 kg hönsgödsel
plus 2 kg något jag inte minns.... "kali....." - långt ord, någon kemisk gödning.
niggle
Jag har funderat en del på det här med gödsel.
Jag bor i utkanten av Lund och har en 4-h gård i närheten och dessutom har jag en arbetskamrat som har häst. Jag har i det närmaste obegränsad tillgång på hästdynga, helt gratis.
Dessutom finns det gott om hästgårdar i närheten. Ett ridhus. Ett hönseri, mm mm.
Varenda gång som jag tiggt till mig gödsel, har jag fått ta hur mycket som helst.

Om man inte bor mitt inne i en stor stad, så tror jag att möjligherna är stora att får färsk gödsel gratis.
Då vet man ju vad man får, och behöver inte köpa förfalskade produkter.

Nässelvatten är gratis och supereffektivt.

I peridoder gräver jag också ner hushållsavfall i marken, och komposterar därmed direkt i marken.
Funkar jättebra.

Torv borde man vara sparsam med, antar jag......
Det kan väl inte vara bra för våra mossmarker att bli plundrade.
Någon som vet mer om det?
officinalis
Man menar att man tar ut mindre torv än vad som produceras i Sverige. Men jag besökt hasselfors fabrik och det är en ganska enormt ingrepp på naturen man gör.
Torvmossarna är viktiga levnadsmiljöer för många arter både i djur och växtriket. Producenterna har skyldighet att återställa miljön, men det blir aldrig en torvmosse igen, snarare en fågelsjö enl. hasselfors.
Som hobbyodlare gör man gott i att undvika det tycker jag.
Jag använder aldrig torvbaserade produkter i mina odlingar annat än för förkultivering och odling på balkongen. Annars är det hästgödsel och maskkompost (från hushållsavfall) som jag använder. Något extra kick har de fått någon gång av pelleterad hönsgödsel, men jag har använt nässelvatten också och det fungerar bra.
Jag är nyfiken på ifall lövmull kan ersätta torven för den lilla trädgården (egenkomposterat då).
niggle
Väldigt intressant det du skriver.
Jag menar att en väldig massa torv hanteras helt i onödan. Dvs om det verkligen är torvmull man efterfrågar, så ska man ju få det . Men om det är annat man vill ha, och ändå blir dränkt i torvmull är det något som är fel.
Detta kunde väl vara en "ny" fråga att ta upp.

Slutsatsen måste bli:
Vad finns i närheten, och kan man använda det på ett bra sätt?
Särskilt för oss som är hobbyodlare och inte livnär oss på det vi odlar.
officinalis
Hästgödsel finns nog i överflöd om du har möjlighet att hämta. Åtminstonde runt städerna.
villa-sandberg
Jag tittade på påsen från Coops Änglamark och de använder kogödsel, torv o hönsgödsel, dock stog ej proportioner...

Håller annars med, försöker använda 'närproducerat' och naturligt, finns många hästgårdar i Sörmland! Har hämtat hem från stallet där vi rider (dom använder torvströ i boxarna, så då får man torven med på köpet smile.gif ) och bla anlagt en kompostlimpa som i år får härbärgera pumpa, melon mm samt har vanlig varmkompost.

Problemet är när man mitt i planteringen inser att det inte räcker med det gödsel man har....
hästgödsel behöver ju oftast stå å brinna till sig en tid, så det gäller ju att vara lite långsiktig och planera.
Så nu när det blev nytt bygge av växthus, så räckte inte det jag har till...

Hur gör ni med hästgödsel, hämtar ni på höst eller vår, brukar ner i jord eller lägger på hög för att brinna?
officinalis
Jag har hämtat på våren. Det finns brunnen gödsel där jag hämtar.
Anna_C

Hej!
Jag har köpt änglamarks kravmärkta kogödsel, och det står att det är 70 % komposterad kogödsel, 20 % vitmossetorv och 10 % hönsgödsel. Det är väl ganska starkt? Kanske man ska hålla sig till rådet på påsen och ta max 2 l/ kvadratmeter?
Till tomaterna hade jag t.ex. tänkt ta 2 påsar kogödsel + 2 påsar plantjord + 1 påse barkmull (eller ev. lite mer eftersom jag har väldigt sandig jord. Och dessutom lägga till ¾ dl vedaska och 1 msk benmjöl per planta. Efter att ha läst proportionerna på påsen anar jag mig nu till att det blir för mycket kogödsel, hur mycket tror ni att jag ska ta?

Med vänlig hälsning,
Anna
kerstin z5-6
Nej det tror jag inte blir för mycket.Inte i sandig jord nej.Billigare sk kogödsel är inte kogödsel utan torv utspädd med flytgödsel dvs kourin till största delen.Änglamark är lite bättre (känns det som har inga bevis) men tror.
Piccante
All kogödsel är inte uppblött torv. Rölunda har en "naturgödsel" som jag torr är torvbaserad och berikad men deras "kogödsel" är från komposterad stallgödsel och luktade definitivt gödsel en varm dag tongue.gif Flugorna gillade den också.
Anna_C

Ja, det är inte helt lätt att begripa sig på. Men 70 % komposterad kogödsel låter ju som en rejäl andel...
kerstin z5-6
Ko är mild och bränner inte rötter , hönsgödsel kan.Så bedöm utifrån den mer än utifrån kogödselhalten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon