Susanne i Linköping
I sommar vill jag odla en massa på min nya kolonilott. I somras hann jag bara få ner några tomatplantor, en rad rödbetor och några kryddplantor (allt hämtat från trängseln på balkongen), men i sommar vill jag odla minst två sorters sallat, potatis, mer rödbetor, mangold, jordgubbar, palsternacka, mer kryddor, rosenbönor, brytbönor, sockerärtor, kronärtskockor, rädisor, grönkål och några saker till som jag inte kommer på just nu.

Det är ju lätt att sitta här och planera och drömma, men när det är dags att gräva upp landet (hann inte höstgräva) och rensa bort ogräset blir det en annan sak. Nu har jag nog ganska harmlösa ogräs, åtminstone ingen kirskål eller åkerfräken, men maskrosorna är gigantiska och lupinerna många i den del av landet de invaderat. Plus de obligatoriska tistlarna.

Min erfarenhet av ogräs har hittills varit begränsad till maskrosor, groblad och trampört i gräsmattan och våtarv i rabatten. Odlingen har (förutom blommor) varit persilja och sockerärtor i rabatten och tomater i hinkar. I sommar blir det andra bullar. Få se om intresset håller i sig eller svalnar då.

Hur mycket är realistiskt att börja med?
Och tack vare detta suveräna forum wub.gif känner jag redan till pallkragar och har läst om hur man odlar potatis under halm!
Virgo
hejsan,
Det kommer att bli ett roligt och arbetsintensivt arbete för dig i år.

Börja med att läsa boken/böckerna "odla i kvadrat".
Sen måste man inte så allt på våren.
Försök att få din jord så ogräsfri som möjligt. Om du har råd = gräv bort "skiten" och på med ny bra jord.
Annars så är det "bara" att göra iordning ett land i taget.
Satsa även på de asiatiska sallaterna. De är fantastiskt goda och kan sås både på våren och på hösten.
Jordgubbar är lyx, tycker jag. Har bara några plantor runt körsbärsträden.
De är så billiga att självplocka nånstans.
Har du en liten stuga på kolonilotten, så "måste" du ha libbsticka utanför dörren. Den skyddar mot allt ont unsure.gif

Potatis är annars en bra ogräsdödare.
Kryddor kan du plantera i en kryddspiral, som beskrivits i tidigare inlägg.

Och missa inte att skaffa ett par pallkragar, tre-fyra på höjden och prima jord för de tidigaste vårprimörerna. En stor hink med någon färskpotatis så har du garanterat ny o god potatis till midsommar.

Samla ihop traktens julgranar, tabort alla grenar och sätt ner flera i jorden och bind ihop till en pyramid. där trivs dina bönor som får slingra sig upp runt stammarna.
Apropå rädisor, testa denna sort : White breakfast och Mino early.

finns hos mr. fothergills

mycket nöje!
Jennyn
50-100 kvadratmeter, det räcker till mycket när du får ordning på jorden. Det som begränsar din odling i år är antagligen hur mycket du orkar gräva och jordförbättra.

Min egen köksträdgård har under de tre säsonger jag haft den växt från 4 kvadrat till ca 20, men då har jag bärbuskar, potatisland, växthus och blomrabatter på andra ställen.

De 20 kvadraten rymde år 2002 nästan alla grönsakssorter man kan tänka sig och en del blommor. Roligast var det att kronärtskockorna blev så fina (smällhet sommar). Gröna brytbönor blev också fantastiska, liksom Borlotto-bönan, som jag odlade för första gången. Frösådd lök prövade jag också och den räckte ända till december och var jättefin. Jordärtskockor rekommenderar jag varmt om du vill ha något som blir riktigt högt, t ex som vindskydd, och ger goda knölar. Utbytet av sallad, rädisor och asiatiska blad blev mindre än tidigare år, säkert beroende på torkan. Köksträdgården ligger vid sommartorpet så riktigt vattnat blir det mest på helgerna efter mycket slit med pumpande och bärande.

Jag håller med om att boken "Odla i kvadrat" är suveränt inspirerande. Jag har kört de flesta grönsaker i kvadratodling en hel del år och om jag bara fick odla i rader skulle det inte alls vara lika roligt, bli lika vackert (eller ge lika mycket utbyte, inbillar jag mig.)

Lycka till med planerande och odlande!!!

Önskar Jennyn
Susanne i Linköping
Storleken på landen är nog, om jag tänker efter, närmare 50 än 100 kvm. Lika bra det.

Tack Virgo för tips om julgranarna! Det ska jag testa, billigt och bra. Pallkragar har jag inga än, men än är det gott om tid. Dem ska jag bottna med bråte från komposthögen och lägga köpejord överst så blir det inte så dyrt.

Jorden är annars suverän förutom ogräset, det märkte jag när jag grävde upp de två kvadratmeter jag hann i somras (all tid gick åt till att röja ogräs). Där jag inte hinner gräva i år tror jag att jag marktäcker för att göra livet surt för ogräset.

Jordgubbsplantor finns redan några stycken här och var, de får räcka.

Boken "Odla i kvadrat" har jag inte sett, men jag ska leta. Däremot har jag Lena Israelssons "Köksträdgården".

Och Virgo! Libbsticka utanför dörren! Jaa! Jag sådde libbsticka i fjol, om den överlevt står den i "kryddröran" på en plätt i landet. Och jag har en perfekt plats för den utanför dörren, bara jag fixar så att dörren inte kan svänga ut över rabatten som den gör nu. Men det hade jag redan planerat att göra ändå.

Jennyn, jordärtskockor ska jag testa! Och kanske frösådd lök, jag hade tänkt köpa sättlök men det kostar ju en del.

I somras var det ju ett fantastiskt odlarår, nästan allt växte jättebra. Men om det blir en kall och blöt sommar i år då? Vilka växter trivs bäst då (eller åtminstone minst dåligt)? Det lär ju bli mycket jobb så jag är rädd att jag ska tappa intresset om det blir ett dåligt år, så det vore bra att kunna gardera sig lite.
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Kall o blöt sommar är kalas för sniglar MEN kalas för asiater rotfrukter och vissa sorters sallad. Så se inte negativt på det - en enkelregel är att oavsett vad - det är alltid nånting som blir superbra varje år :-)

Och så dette med grävning - jag hade satsat på 20 kvm megajordförbättrat och odlat intensivt enl Mel B's system - sök gärna upp Karin Berglunds Bok 'Så i Ruta' på bibblan ..... det är en svenskbearbetning av Mel B's system ...... ochså haft potäter etc på de andra kvadraten - allt för att spara din rygg och entusiasm .-) alt kör pallkragssystem på några ytterlgare kvm än de 20 :-)

Ja - jag är megaförtjust i Vintersquash som kräver sin plats men kan odlas på höjden - runne rbeans d v s blomsterbönor ger bönor på sensomamren - helt underbart .....

Sättlök är ingen enorm investering - däremot investera i bra redksap för dem skall Du ha ett tag och bra redskap är ju GULD värda :-) jordärtsskockor spider sig som bara attan men vet man det så :-))
säger hon som fått en kasse i present som bor svalt - hmm platsen inte hittad ;-) där de skall bo.

Kan rekommendera att köpa Lena I's bok om att odla Orientaliska med - himla bra odlingsanvisningar i den ,.-))

Välkommen till en kul hobby!!!

Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
Det börjar klarna så smått nu, hur det ska bli i sommar. Vad tycks om dessa planer:

Palsternackor hoppar jag över, det går ju inte att spara fröna om jag inte hinner med.

Pallkragar blir det, en stapel på 3-4 stycken. Där den ska stå gör jag inte ett skvatt, ställer kragarna ovanpå ogräset bara, häller i fjolårets komposthög (inte klar än på länge) i botten, ev lite gammal färdig kompost (börjar bli ont om den) och så köpejord överst. Exakt vad som ska odlas i den vet jag inte än.

Potatis enligt den där metoden där man lägger tidningar i rader och halm ovanpå. Möjligen gräver jag upp fåror där potatisen ska vara, så att ogräset kommer ner ett spadtag.

Rosenbönor (ja, jag kallar dem så sedan jag läst Elsa Beskows saga "Den lilla rosenbönan". Helt underbar liten saga, tyvärr är den upphovsrättsskyddad till 2023 tror jag, annars skulle jag lagt ut den på forumet eller nånstans där ni kunnat läsa den) ska få klättra i några gamla julgranar.

Alla gamla frön i stugan ska ut, en del kanske till och med gror. Morötter, sallat och vad det nu var mera.

Om jag startar där jag grävde i somras och gräver mot gräsmattekanten blir det 15-20 kvm. Jag kan ta lite i taget och så tidigsådder först och sånt som ska sås senare vartefter jag gräver. Ryggen föredrar att jag tar det i etapper.

Vad är "bra redskap"? Redskap följde det med en hel massa när jag köpte (vilken tur!), men vad som är bra är svårare att säga. Kultivator i flera modeller, en trekantig sak som kanske ska användas att kupa potatis med (?), en renshacka, grep (som gick sönder), spadar (handtaget är förstås trasigt på den bästa) och två tvivelaktiga handgräsklippare. Plus lite annat som kratta och räfsa.

I Lena Israelssons "Köksträdgården" visar hon ett pendelrensjärn som hon rekommenderar, sådana har jag inte sett säljas någonstans. Och rensjärn kändes lite mesiga i somras, det var grepen som var det viktigaste rensverktyget.

Hur odlar man squash på höjden?
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Pallkragar fyra på höjden är lite i saftigaste laget - två max tre tar Dig hela vägen ;-) så räcker de längre ;-) glöminte tidningarna i botten.

Ja redskap :-) visst är det bra med ärvda men - jag som har mestadels upphöjda bäddar har en specialspade - en spade med superkort skaft. Iofs inget nödvändigt, men en bra spade är guld värd och som dessutom inte är för tung. Jag har sett hur många ggr som helst odlare som sliter med marknadens största och tyngsta spade åsså när de ser mina så undrar de bara var man köper dem och det är ifrån vanlig Lantmanna - *skratt* - men trivs Du med det Du har så behöver Du itne köpa nytt alls.
Jag ahr själv krafsig rygg så spade med kort skaft för bäddar är bra plus den är inte så tung så mankan hålla på längre *skratt*

Squash kan man odla på spalje - nu syftar jag på de rankande sorterna- varje år odlar jag några av de mindre på höjden - vissa av rankorna far upp i trädet - förra året hade vi en storm och då for detdelvis ner en Trombeta d'Albenga som gömt sig i toppen av en thuja - jag ahde tur och den klarade smällen - så utnyttja Din sol och Dina vädersträck och odla squashen vertikalt. Kanske i slutet av en bädd som vetter år söder?

Väderstreck är annars minst lika viktigt att hålla reda på vid odling. Och vindar...

Pendelrensjärnet tror jag har sålt p Odla.nu's webshop men jag vet itne jag - själv har jag en mystisk hacka som är hemsk lik de hackro som finns i den Orientaliska Trädgården av samma författare .... men det är så olika vad man föredrar. det går bra med sked och gaffel med faktiskt ;-)

Hälsar ingrid - ljuvligt att kunna planera eget inför våren - fram tills jorden reder sig!!
Susanne i Linköping
Det var Virgo som sa att man skulle ha 3-4 pallkragar på höjden, så jag skyller på honom! tongue.gif Så bra, då kanske jag har råd med två staplar! smile.gif

Tidningar i botten, OK. Ja, dem hade jag glömt.

Det framgår inte alltid så tydligt vilka squashsorter som är rankande, har du någon att rekommendera? Är det bara vintersquash som klättrar?

Oj, vad det här är kul! Planera är ju inte jobbigt ens! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hihi - ja man KAN ju ha fyra pallkragar på höjden- det är verkligen ha salladen i näshöjd åsså ha öl-armbågenbekvämt tillrätta *LOL* - kanske ha en vit rättika eller två med i bädden som törstretare - fat han hade visst övergått till rädisor såg jag :-))

Bra sorter at rekommendera - det finns ju sommarsquash och vintersquash och pumpa och gränserna är hemskt flytande och det finns busk och det finns klättrande.

En trevlig klättrande - hmm...ja Gold Nugget kan man nog få upp på en liten klätterställning - han blir itne lång men är attans trevlig och odlingssäker.
Sweet Dumpling om vi får en sådan härlig sommar igen - Tromboncino är en annan trevlig klättrare för spale åsså en klättrande sommarsquash - definitivt!!
Själv blev jag glatt överraskad av Black forrest förra året ...... men Du - dröm över Runåbergs sortiment - de har bäst av alla inom den kategorin :-)

Hälsar ingrid
Virgo
haha laugh.gif

Inte visste jag att du bara är fyra pallkragar hög Ingrid! tongue.gif

Skämt åsido.

Jag tänker som en urblåst cykelslang sen några dagar .

Hostar ut lungan, snorig och feber, ett konststycke att få igång datorn.

Jag tänkte nog att odla på högbädd. Pallkragar upp till midjan.
Under de två ,tre översta ska det ligga en skiva med dräneringshål.
Sen kan man odla i ståhöjd. Slipper få ont i knäna och ryggen rolleyes.gif

Jo Ingrid, i vår så blir det Weissbier med rättika! Och dom vita rädisorna jag nämnde är supergoda och växer fort.
Ina
Om man knäar efter ett antal Weissbier så är nog fyra pallkragar perfekt om man vill ha grönsakerna i näshöjd! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hehe - Näää - jag är nog lit elängre än fyra pallrkagar både före och efetr lite öl haha- det slog mig bara att det var en total waste of space - men skall man skona ryggen och ha barställ samt armbågsstöd så - jättebra ... jag ahr sett fyrpallkragsodlingar - som var fylld med jord hela vägen UPP!
Waouw!

Vidare tror jag då mera på nån sorts bänk - åsså nån bottenskiva perforerad - stadig bänk LOL - åsså pallkrageriet ;-)) iofs blöt jord - njae den bänken är nästan inte född ;-) men odlar man med jord i åtminstone två pallkragar högt såp lär det bli astungt.

Såg på byggmarknad de åttkantiga pallkragarna igen - BRRRRRRRR

Hälsar Ingrid
Elisabeth-Västkustkolonisten
Weissbier und Rättika........ Wilhelm då kommer jag

Men varför blir mina rättikor aldrig så fina på hösten som på våren? Förra våren och försommaren hade jag en enorm skörd av fina rättikor.

Elisabeth
yla
jag blir så sugen på att odla mer ätbart
men det ska tåla lite torka eftersom jag inte har
något vatten,jag har bara det vatten jag lyckas samla
i tunnor o i en nygrävd dammreservoar

men det är bra om det finns något som klarar sej utan att
man måste springa o vattna,utom i nödfall

jag har ju endel som jag inte vill ska dö o det vattnar jag ju
vid torka o de blir en hel del spring med vattenkannor så som sagt
förslag till tork tåliga goda grönsaker rolleyes.gif
Cilla
De flesta kryddörter, särskilt de perenna, tål torka bra.

Lägger man tjockt lager halm på grönsaksbäddarna behöver man inte heller vattna så mycket. Har man ler- och humusjord behåller den vatten längre än en sandjord.
yla
CITAT (Cilla @ 21-01-2003, 00:11)
De flesta kryddörter, särskilt de perenna, tål torka bra.

Lägger man tjockt lager halm på grönsaksbäddarna behöver man inte heller vattna så mycket. Har man ler- och humusjord behåller den vatten längre än en sandjord.

tack cilla

jag har ju bestämt mej för pallkragar o kan tänka mej att de är lättare att hålla fukten i också lättere att köra punktbevattning där
o dedär me halm kör jag me överallt ,just för att fukten ska hållas kvar så länge som möjligt ser lite stökigt ut ibland bara rolleyes.gif

kryddor finns ju också redan förstås smile.gif
Cilla
Låter smart. Jag planterar också en del vattenkrävade i "behållare" av olika slag för att kunna punktbevattna. Det ger viss kontroll, samtidigt som avgränsade behållare också kräver mer vatten om de står ovan jord eftersom solen och avdustningen också sker från sidorna. Har man riktig vattenbrist kanske man ska gräva ned pallkragarna, hinkarna eller vad man nu använder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon