johan.gson
12-06-2012, 21:15
Hej,
Jag har planterat ett litet land med hösthallon. Jag har satt följande sorter: Adrianne, Boheme och Elektra. Jag var lite extra nyfiken på just Elektra eftersom de skall ge stora och fina bär. Jag planterade buskarna förra året. Boheme och Adrianne ser fina ut, buskarna är gröna, buskiga och fina och kanske 60 cm höga. Dock så inte fallet med Elektra. Dessa (endast 3 plantor) är ca 20 cm höga och ser bleka och klena ut. Dessa såg risiga ut i affären när jag köpte dem, men jag tänkte att de hämtar sig nog. Men det verkar de ju inte göra. Är Elektra en sort som växer sent, är små eller på annat sätt kan uppfattas ynkliga, eller är det fel på mina plantor? Jag funderar på att gräva bort dessa plantor och skaffa nya. Eller finns det något annat man kan göra? Jag har givit dem ordentligt med gödning mm och de står inte på en sämre plats än de andra plantorna. Jag bor i Göteborg, så det bör vara varmt nog!
Tacksam för hjälp!
Vänliga hälsningar
Johan
Nu vet jag ju inte vad problemet är, har ingen erfarenhet av hösthallon.
Men om de inte tar sig kan du ju prova att reklamera plantorna.
Jag har ett par sorters hösthallon röda och gula (inte samma sorter som dina). De har minst tio år på nacken nu och var stora och frodiga redan när jag köpte dem. Jag undrar var du har köpt dessa tråkiga exemplar, det brukar inte vara några problem med att få hallonbuskar att ta sig. Du verkar ju som att du har koll på vad de behöver. Mysterium !! Petzis har nog rätt reklamera dem
Red Top
12-06-2012, 22:24
Jag har Elektra. Köpte tre plantor förra året.
Det växte bra förra året, gav tom några stora, goda bär, och i år har de förökat sig, så nu har jag 6 plantor. De växer långsamt, men är gröna och fina. Hos mig, Norra Uppland zon 4-5, beror nog den långsamma tillväxten på att det är och har varit så kallt.
Egentligen ska de inte klara sig här, eftersom de bara är härdiga till zon 3. Köpte mina på Odla.nu.
Jag tycker som Peztis och fvd. Reklamera plantorna! [attachment=70660:ja2.gif]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.