emmsing75
Den del av trädgården där vi har vårt grönsaksland börjar nu bli allt skuggigare i takt med att grannens nyplanterade träd växer upp. Har flyttat lite av odlandet till en annan del men vill fortfarande kunna använda den gamla platsen också men vad för ätbara växter /grödor passar egentligen att ha i skuggiga till halvskuggiga lägen? Ärtor bönor har jag provat att så men dessa kom i princip inte upp, persilja funkar hjälpligt om jag köper färdiga plantor men inte att så från frön. Idag har jag sparris där som jag nu vill flytta bort för de blir alldeles krokiga av att böja sig efter solen. Klarar blåbärsbuskar av skuggiga lägen? Vad finns det annars för ätbart som funkar bra i skuggan?
EKLO
Hej,

Alla grönsaker behöver en hel del sol för att må bra, men mina land är precis som hos di - somliga i sol, andra i mer eller mindre skugga/halvskugga. I mitt skuggigaste land, som har sol (med vandrande lätt bladskugga) kanske 4-5 timmar om dan har det funkar bra med sallater (de t. o.m gillar halvskugga), dill har funkat, potatis har funkat, spenat har funkat. Men som sagt, det kan inte vara helt solfritt. lycka till!
officinalis
Gräslök, ramslök, björnrot, libbsticka..
Rabarber ger fina långa stjälkar i skuggigare lägen, men inte lika stor skörd.
Även röda vinbär klarar att ge en hel del bär i halvskugga.
Annars skulle jag bredså bladgrönsaker. Allt blir mindre och gängligare, men det kan nog bli en hel del ändå.
AnniiPannii
Mina blåbär har helskugga dygnet runt förutom en snabbis på vintervåren. De växer (tyvärr) som ogräs. Om någon vill ha blåbärsplantor får ni gärna komma hit och plocka hur mycket ni vill! Har flera kvadrat att göra mig av med..
officinalis
Är det inhemska blåbär?
Amerikanska blåbär, hybridblåbär osv. brukar kräva sol. Inhemska blåbär är mer skuggtåliga även fast de gärna vill ha en liten solficka för att ge bra med bär.
oliv
Jag har även amerikanska blåbär och björnbär vid en norrvägg, och de ger hyfsat stor körd. För min del så gäller det att ta vara på de platser som finns, då jag nästan inte har någon riktig solig plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon