AnniiPannii
13-06-2012, 08:21
Ska anlägga en ny gräsmatta.
Bästa gräsfröt och skötsel av en nylsådd gräsmatta? Har aldrig sått gräs förut så alla erfarenheter är välkommna
officinalis
14-06-2012, 18:23
Jag har aldrig sått en gräsmatta, men någonting du behöver fundera över är läget på där du ska så gräsmattan. Soligt? Skuggigt? Torrt? Vått? Surt? Det avgör nämligen artvalen. I handelsträdgårdarna brukar det finns färdiga blandning för de olika lägena. Det är oftast blandningar av olika gräsarter.
Vill du ha en bra etablering så rekommenderar jag dig att så på hösten eller sensommaren. Träda jorden ett tag för att slippa fröogräs som gror samtidigt som gräset. Du kan använda s.k. "falsk såbädd". Du jämnar ut och krattar och vattnar, sen väntar du på ogräsen och rensar, först efter det sår du.
AnniiPannii
14-06-2012, 18:26
marken är nog sur skulle jag påstå (blåbär, ljung och rhododendron) men nu har de lagt fem lass med fylle på och sen matjord så det tar nog ett tag innan det sura kommer upp men som sagt den är sur i grunden.
Gräsfröblandningar
Vanlig, rekomenderas.
Lyx, mycket långsam etablering.
Golfgreen, gräsmatta som skötebarn och ängna mycket tid åt den.
Skugga, som det låter.
Sol tallbacke, bara om det är som det låter.
Som vanligt gäller följ anvisningarna på frö påsen.
Så så fort som möjligt, vattna är ett måste såvida det inte blir en regnperiod.
Att lämna jorden öppen och försöka hålla den fri från ograäs och förhindra att nya ogräsfrö hamnar där har jag alldrig hört talas om att någon ens försökt sig på.
officinalis
16-06-2012, 22:11
jaj-15,
falsk såbädd används frekvent av yrkesodlare så jag skulle gissa på att det fungerar utmärkt när man ska så gräsmatta.
Jag väntar ofta med mina tidiga direktsådder tills ogräsen börjar komma. Jag lyckas mycket bättre då. Fördröjd sådd kallas det då. Det är också en variant (som inte är aktuell nu när säsongen är igång).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.