ansanpansan
Jag har just planterat lite plantor i 2 balkonglådor. MIn dröm är ju att varken jorden eller lådorna skall synas men så blev det ju inte. NU har jag ca 4 plantor var i en självbevattnande låda om 80 cm och lite plättar i luften i små uppdelade plantor emellan på ett par ställen. De blommor jag har är bla 1 blomstertobak, en hängbegonia, en häng pelargon, en småpetunia m fl.

Hur pass mycket växer de till sig under sommaren? Ska jag köpa nåt litet som täcker mellan plantorna?

Har också nåt sorts fyrklövergräs som liksom hänger lite över kanten. den ser rätt risig ut efter planteringen. fick inte den effekten jag ville att den skulle ha. bort med den kanske eller kan den fina till sig?

andra tips?
officinalis
Mycket hänger på växtläget och jordvolymen. Växter med likartad växtkraft kan växa tätare utan att någon tar över för mycket. Alla de du valt blir förhållandevis stora.
Men ha lite tålamod så ser du, det är ju knappt midsommar än.
Bassam
Hej

I dag säljer vi hängen blandat, då innehåller varje kruka flera sorter, de har Underbar utsikt.

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 15-06-2012, 00:18) *
Hej

I dag säljer vi hängen blandat, då innehåller varje kruka flera sorter, de har Underbar utsikt.

H.Bassam

Ibland är du för rolig, Bassam! Man får ju hoppas att de har underbar utsikt från balkongen. giggle.gif
Kryddan03
CITAT (ansanpansan @ 13-06-2012, 16:41) *
Jag har just planterat lite plantor i 2 balkonglådor. MIn dröm är ju att varken jorden eller lådorna skall synas men så blev det ju inte. NU har jag ca 4 plantor var i en självbevattnande låda om 80 cm och lite plättar i luften i små uppdelade plantor emellan på ett par ställen. De blommor jag har är bla 1 blomstertobak, en hängbegonia, en häng pelargon, en småpetunia m fl.

Hur pass mycket växer de till sig under sommaren? Ska jag köpa nåt litet som täcker mellan plantorna?

Har också nåt sorts fyrklövergräs som liksom hänger lite över kanten. den ser rätt risig ut efter planteringen. fick inte den effekten jag ville att den skulle ha. bort med den kanske eller kan den fina till sig?

andra tips?

Faktum är att om man sätter för tätt från början får man oftast en sämre tillväxt än om ger dem lite plats och ger sig till tåls. wink.gif Sedan har det ju varit en osedvanligt kall juni så det mesta står mer eller mindre still just nu. Kommer det bara lite värme så brukar det nästan explodera när de kommer igång.

Edit: Lobelia (kant eller häng) är ju annars en bra "utfyllnadsväxt" som täcker ganska snabbt. Anspråkslös och konkurrerar inte så mycket om vare sig näring, utrymme eller estetiskt. Dessutom finns den ju numera att köpa i långt fler färger än förut; ljust himmelsblå, spräckliga i vitt och blått, mörkaste mörkblå, lila, lavendel, vitt, rosa, blå med vitt öga, helblå. En av de häftigaste planteringarna jag har haft var med lobelia och kom till av en händelse då jag hade en zinkbalja som blev planteringsbar ganska sent på säsongen. Nästan det enda som fanns över då var just boxar av lobelia. Så, jag blandade ett helt gäng med blå, vit och spräcklig lobelia. Efter en månad såg hela planteringen ut som ett skummande hav i miniatyr. smile.gif
Tyvärr har jag inga bilder av den eller möjligen i datorn jag inte får igång och som jag någon dag skall plocka ut "förvaringsdisken" (som inte är skadad) från.
ansanpansan
Kryddan: Utsikten är underbar och det var dina balkonglådor också! smile.gif Det var precis det jag ville se, tillväxten alltså. Smart att ta bilder så där eftersom. Ska nog ut och fota de nu. Tack!
Kryddan03
CITAT (ansanpansan @ 15-06-2012, 20:43) *
Kryddan: Utsikten är underbar och det var dina balkonglådor också! smile.gif Det var precis det jag ville se, tillväxten alltså. Smart att ta bilder så där eftersom. Ska nog ut och fota de nu. Tack!

Väl bekomme! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon