ansanpansan
Var på plantagen för att hitta bra passande krukor men de hade inga. Vart sjuttsingen letar man då? Någon som har ideer? Vill inte ha högre krukor än nödvändigt.

tack för svar.
Ålgryte
IKEA säljer papperskorgar som jag använder som krukor. tummenupp.gif
Även på Överskottsbolaget har jag köpt stora frosttåliga krukor i plast.
Thea
Jag använder en Lindesbergskruka till vin, klematis osv på balkongen. Finns i lite olika former och varianter. http://www.odla.nu/artiklar/ute/tips-och-i...ndesbergskrukan
Robbanp
IKEA har ju även stora krukor i nåt nytt frigolitliknande material. Svindyra och ganska fula men lätta och praktiska.

EDIT: Och sen tittade jag på länken och såg att det nog är samma material (eller ett billigare substitut som det brukar vara på IKEA) som Lindesbergaren.
Mony
Jag köpte en Lindebergskruka till min ros för tre år sedan. Krukan är lika fin nu som då och rosen överlever vinter efter vinter. Dyr - ja, men värd sina pengar!
ansanpansan
tack för svaren! ska kolla upp de olika alternativen.
Anna-Karin Lundberg
Jag har köpt murbruksbaljor! De finns i olika form, både som rektangulära tråg och runda bajlor. På Biltema är det bra pris, under en hundring. Jag hittade en rejält stor balja på Bauhaus, tror den rummer 60 liter eller mer. De "små" från Biltema är på 40 liter.
De är inte så vackra, bara svart plast, men en lugn bakgrund till växterna i alla fall. Det bästa är formen tycker jag! De är inte så höga, mer vida och med raka kanter. Det betyder att de rymmer mycket jord och de står stadigt, blåser aldrig omkull vilket mina andra "vanliga" krukor gör ibland.
Det är inga hål i baljorna när man köper dem, så det får man borra. I år har jag gjort det på sidan istället för i botten för att få lite vattenmagasin. Annars har ju torra krukor en tendens att bara släppa igenom vattnet, när det rinner ut ur bottenhålet.
Först tänkte jag mig vira in krukan i en bit tyg, för att skyla den, men det har inte blivit så. Nu har jag vant mig, det är trots allt bara en slät, svart balja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon