Beastly
13-06-2012, 17:06
Hej. Jag behöver verkligen hjälp, är helt ny när de gäller trädgård men försöker läsa mig till så mycket som möjligt. Nu har jag en hel massa frågor om sparris odling och hoppas verkligen nån kan hjälpa mig.
Jag har sått sparris från frö och dom är riktigt fina små "julgranar" nu, de jag undrar är:
¤ när ska jag plantera ut dom?
¤ hur ska sparrisarna ha de för att trivas bäst? Jord? Gödsel? Pallkrage eller dike?
¤ hur djupt och vilka avstånd ska jag plantera mina späda plantor?
¤ hur ska jag göra på hösten och vintern? Ska dom klippas ner? Täckas över?
¤ hur mycket vatten ska dom ha och hur ofta?
Sen är de säkert nåt jag missat, jag tar i mot all information jag kan få. Har försökt googlat men har inte hittat ordentliga svar. Just nu står plantorna i krukor i mitt växthus.
Tack på förhand.
MVH
Caroline
Hej,
i år skördade jag mina första fem tunna sparrisar, goda men väldigt små. Plantorna är nu tre år, de första två "får" man inte skörda, och detta tredje år ska man inte ta allt, jag lämnade en tredjedel av skotten som nu vuxit upp till rejäla granar.
Jag fick mina plantor av en släkting som sått dem från frö. De stod i ganska stora (halvliters) plastkrukor när jag fick dem, och då var de knappt två år gamla. Rätt små rotklumpar.
Jag spettade mig ner rejält i jorden, grävde ett halvmeter djupt dike, och en halvmeter brett. Bottnade diket med en upphöjning av starkt sandblandad jord, en kulle, därpå lite jord, sedan bredde jag ut rötterna över kullen, la på mer jord, och slutligen ganska mkt tång(jag bor nära havet på västkusten, och eftersom sparris ursprungligen är en strandväxt gillar de att bli gödslade med tång - hade jag läst - men algomin t ex går ju också bra (gjort på alger)).
Vet inte riktigt hur djupt mina plantor hamnade i förhållande till jordytan, kanske 2-3 dm (jag har en bit kvar sedan upp till dikets kant, för att kunna fylla på mer tång etc).
Ja, så gjorde jag, läste mig mest till det, men det verkar funka. Djup, väldigt väldränerad jord, och mycket mullämnen.