Full version: Lönn
fridsbacka
kan man ta ett skott från en lönn och plantera på gården ? men hur går man tillväga då?
Huggorm
Att ta en stickling av lönn är inte lätt. Det bästa är att gräva upp en fröplanta, desto mindre desto lättare.
fridsbacka
oj förlåt , ser att jag skrev lite galet , mena en planta =)
Huggorm
Hur du går tillväga beror på hur stor planta du tänkt dig, som sagt är det enklare desto mindre de är. Jag tycker det är lättast med 2-3-åriga som är kanske 30cm höga. Bara att gräva upp, får man inte med hela rotsystemet så gör det inget, de överlever ändå om man tar hand om dem och vattnar noga. Vill man ha stora på 1-2m kanske man måste börja med att rotbeskära. Man sticker ner spaden i en lagom stor ring runt trädet, och kapar därmed rötterna. Det bildas då en massa nya finrötter ifrån de grova rötterna innanför ringen för att kompensera. Då får man med en massa finrötter när man senare gräver upp trädet, och det är dessa som trädet suger i sig vatten och näring genom. Rotbeskära kan man göra nu, så är trädet nog redo för flyttning till hösten. Vill man lyckas skall man göra det på våren eller hösten när det är svalt, för då behöver inte trädet dricka så mycket vatten och klarar sig bättre på sitt skadade rotsystem. Vattning är som sagt A och O, då rötternas sugförmåga är skadad och de behöver hjälp på traven.
malcolm
Jag upplever lönn som ett riktigt ogräs, stoppar men ned minsta lilla pinne i jorden så nog rotar den sig.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 13-06-2012, 22:39) *
Jag upplever lönn som ett riktigt ogräs, stoppar men ned minsta lilla pinne i jorden så nog rotar den sig.

Har du provat att sticka ner en lönnpinne i jorden och den har rotat sig? Jag trodde lönn var relativt svår på sånt. Att den gärna sprider fröplantor runt sig är en annan sak.
malcolm
Ja jag har provat och det var inte ens tänkt som en stickling, sonan hade fått driva upp tomatplantor från frö i skolan som han kom hem med. Hade inga lämpliga stödpinnar hemma så jag tog några spröt (4 st) ur häcken och de rotade sig allihop trots att jag tagit bort alla löv och sidoskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon