Full version: Lnn
fridsbacka
kan man ta ett skott frn en lnn och plantera p grden ? men hur gr man tillvga d?
Huggorm
Att ta en stickling av lnn r inte ltt. Det bsta r att grva upp en frplanta, desto mindre desto lttare.
fridsbacka
oj frlt , ser att jag skrev lite galet , mena en planta =)
Huggorm
Hur du gr tillvga beror p hur stor planta du tnkt dig, som sagt r det enklare desto mindre de r. Jag tycker det r lttast med 2-3-riga som r kanske 30cm hga. Bara att grva upp, fr man inte med hela rotsystemet s gr det inget, de verlever nd om man tar hand om dem och vattnar noga. Vill man ha stora p 1-2m kanske man mste brja med att rotbeskra. Man sticker ner spaden i en lagom stor ring runt trdet, och kapar drmed rtterna. Det bildas d en massa nya finrtter ifrn de grova rtterna innanfr ringen fr att kompensera. D fr man med en massa finrtter nr man senare grver upp trdet, och det r dessa som trdet suger i sig vatten och nring genom. Rotbeskra kan man gra nu, s r trdet nog redo fr flyttning till hsten. Vill man lyckas skall man gra det p vren eller hsten nr det r svalt, fr d behver inte trdet dricka s mycket vatten och klarar sig bttre p sitt skadade rotsystem. Vattning r som sagt A och O, d rtternas sugfrmga r skadad och de behver hjlp p traven.
malcolm
Jag upplever lnn som ett riktigt ogrs, stoppar men ned minsta lilla pinne i jorden s nog rotar den sig.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 13-06-2012, 22:39) *
Jag upplever lnn som ett riktigt ogrs, stoppar men ned minsta lilla pinne i jorden s nog rotar den sig.

Har du provat att sticka ner en lnnpinne i jorden och den har rotat sig? Jag trodde lnn var relativt svr p snt. Att den grna sprider frplantor runt sig r en annan sak.
malcolm
Ja jag har provat och det var inte ens tnkt som en stickling, sonan hade ftt driva upp tomatplantor frn fr i skolan som han kom hem med. Hade inga lmpliga stdpinnar hemma s jag tog ngra sprt (4 st) ur hcken och de rotade sig allihop trots att jag tagit bort alla lv och sidoskott.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon