Hej,
jag hörde att man med t ex jättedaggkåpa kan klippa ner plantan ganska hårt efter blomningen och på så vis få ytterligare en blomning samma säsong.
Kan man göra så med alla perenner? Dem det gäller hos mig är några vårblommande nävor, violer, bergnejlikrot, mossflox...
Man KAN klippa ner allt, men förvänta dig ingen blomning av iaf de växterna du nämner. De har sin tid på året att blomma o så är det bara. När man klipper ner allt så försvagar man också växten inför en övervintring och blomning nästa år. Det finns vissa växter som kan klara det, som t.ex. akleja som ger sig fan på att blomma, iaf hos mig när rådjuren varit i farten, men större delen av växterna har inte denna förmåga.
octachoron
14-06-2012, 11:22
Jag fick rådet i plantskolan att klippa ner många av de engångsblommande perennerna efter blomningen. Deras gamla bladverk blir ganska fult och lägger sig ibland ner på marken. Efter att jag klippt ner nävor så upptäckte jag ett nytt bladverk på väg upp som varit dolt av det gamla fula. Speciellt på nävan Johnson's Blue ser man det väldigt tydligt. Det kan t o m hjälpa plantan att få mer krafter.
Jag knipsar allteftersom växternas blad eller blommor blir fula, men att klippa ner allt rätt av tror jag inte på. Lämna några blad istället som gör att växten orkar ta sig igenom resten av säsongen. Får man nytt vackert bladverk eller en ny omgång blommor så är väl det ett plus.
Hej
Det finns ingen jordbrukslag säga att man måste göra detta, men växter är
Anläggningen bestäm. om de är bra, då behöver man inte klippa dem till nära yta marken.
Obs
Men blir växten starkare efter klippningen.
H.Bassam
Va????
CITAT (Bassam @ 14-06-2012, 22:25)

Hej
Det finns ingen jordbrukslag säga att man måste göra detta, men växter är
Anläggningen bestäm. om de är bra, då behöver man inte klippa dem till nära yta marken.
Obs
Men blir växten starkare efter klippningen.
H.Bassam
merlin68
14-06-2012, 21:43
CITAT (CillaM @ 14-06-2012, 22:36)

Va????
Det var väl lätt att fatta vad Bassam menar. Att det är planteringens utseende som avgör om man ska klippa ner perennerna. Samt att växter mår bra av att klippas kort för då blir de kraftigare
Förresten tack Bassam för dina goda råd i trädgårdstrådarna, det märks att du är en kunnig trädgårdsmästare. Fortsätt skriv

Lätt att fatta??? Du skämta med mig va??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.