Full version: Vinbergssnäckor
mullkärringen
Jag är invaderad av Vinbergssnäckor som är överallt! Jag kan knappt klippa gräset eller gå i ytterkanterna av tomten utan att kliva/köra ihjäl nån. Nu har ett hundratal borrat ner sig i rabatter och gräsmattan för att lägga ägg sad.gif
Tror inte att dom äter så hemskt mycket av mina växter men det är rätt obehagligt med detta krasande under fötterna och sniglar/snigelslem på altanen, på utemöblem osv

Hur blir jag av med dom??
kerstinbern
Ät själv, eller försök sälja till restaurang ? Det är ju trendigt med naturnära lokalt producerad mat numera.

http://home.swipnet.se/~w-57250/fiskoska/escargot.html
mullkärringen
Kan inte ens tänka tanken på att äta dom sad.gif
Aria
Man kanske kan samla in dem i en hink och lämna dem på en annan plats?
mullkärringen
Det var tanken tidigt i våras men nu när alla lagt typ 100 ägg var så känns det som jag aldrig kommer hinna ikapp. Är det ingen som har samma problem??
Aria
Det låter ju som att du har fasligt många..jag bar iväg mina..

två hinkar blev det och ca 600 stycken sniglar..

Nu är det ett ganska "normalt" bestånd av sniglar i trädgården..men jag antar att jag får samla snart igen :}

Men hellre vingbergssnäckor än mördarsniglar i alla fall! smile.gif

Peztis
Du är inte ensam! Jag plockar också hinkvis och sedan går jag en bit bort och häller ut dem i en slänt på andra sidan vägen.
Jag inbillar mig att jag ser en viss effekt efter att plocka dem idogt och särskilt gå en runda när det har regnat eller är mycket fuktigt, då kommer de fram.

Om någon restaurang är intresserad är det bara att höra av sig!
jaj-51
Kämpade några år med att plocka bort eländet.

Lösning är den samma som grönsaksodlarna använder ... snigelgift
CillaM
Är du säker på att det är vinbergssnäckor?? Om du skapar lite komposthögar tillsammans med det du samlat av ogräs, trädgrenar och löv så tror jag att du snart få besök av igelkottar. Nånstans måste man ju ändå ha en "baksida" o varför inte ha en komposthög där. Igelkottarna äter mängder av snäcksniglar, jag har minst 4 igelkottar som rensar rent från snäcksniglarna varje kväll och natt, o jag är mycket tacksam för detta. Lägg upp bild på dina ovänner så vi kan se.
jaj-51
CITAT (CillaM @ 14-06-2012, 22:32) *
Är du säker på att det är vinbergssnäckor?? Om du skapar lite komposthögar tillsammans med det du samlat av ogräs, trädgrenar och löv så tror jag att du snart få besök av igelkottar. Nånstans måste man ju ändå ha en "baksida" o varför inte ha en komposthög där. Igelkottarna äter mängder av snäcksniglar, jag har minst 4 igelkottar som rensar rent från snäcksniglarna varje kväll och natt, o jag är mycket tacksam för detta. Lägg upp bild på dina ovänner så vi kan se.

Komposten högen är som en odlingskammare för sniglarna.
Brukar vara det första rådet att tabort eller täcka med jord åtminstonde.
CillaM
CITAT (jaj-51 @ 14-06-2012, 22:45) *
Komposten högen är som en odlingskammare för sniglarna.
Brukar vara det första rådet att tabort eller täcka med jord åtminstonde.

Komposthögarna, med ris, grenar o löv är oxå rena odlingskammare för igelkottarna så aldrig i livet skulle jag ta bort dom. Igelkottarna gör oerhörd nytta här med sitt ljudliga smackande och smaskande av snäcksniglarna. De bruna kan man ju lätt plocka med hand eller stekpincett.
mullkärringen
Har hällt ut snigelgift men dom skyr det som pesten. Har kompost i "kohagen" där det vimlar av snäckor men tyvärr har jag inga igelkottar. Jag bor mitt ute i skogen och har aldrig sett några kottar här. Kan man ta en hona och hane från stan tro och inplantera smile.gif

Plockning är kanske lösningen och då har jag att göra hela semestern.....men alla ägg dom lägger nu, kan man åtminstone ta dö på dom? Hett vatten kanske?

Ska försöka lägga ut en bild!
mullkärringen
[attachment=70717:005.JPG]
CillaM
Oj, vad fina de är! yes.gif . Vet du, lägg ut en annons under köp och sälj, 10 st. för 40:- eller så. Du kommer säkert få napp! Eller leta upp restauranger för att sälja dit. Fast det kanske man inte får nu för tiden?? Men jag är ganska så säker på att du kommer få en del svar!
zaaritha
Ser inte ut som vinbergssnäckor.Här är de mörkare!
Och--det är väl de stora, man äter? Urrk!
CillaM
jo då, det där är vinbergsnäckor, garanterat.
merlin68
CITAT (CillaM @ 15-06-2012, 21:31) *
Oj, vad fina de är! yes.gif . Vet du, lägg ut en annons under köp och sälj, 10 st. för 40:- eller så. Du kommer säkert få napp! Eller leta upp restauranger för att sälja dit. Fast det kanske man inte får nu för tiden?? Men jag är ganska så säker på att du kommer få en del svar!

Nä nu måste du väl skoja ändå? Då skulle jag bli rik i ett nafs, här kryllar det av vinbergssnäckor smile.gif
CillaM
Nej, skojar inte, det finns många som vill ha men som inte vet var nånstans de kan få tag på dom. För de är hos de som har inte en pest på nåt vis, de håller sig på sin kant o jag har bara upplevt dom som väldigt trevliga, och totalt oslemmiga smile.gif
mullkärringen
CITAT (CillaM @ 16-06-2012, 00:16) *
Nej, skojar inte, det finns många som vill ha men som inte vet var nånstans de kan få tag på dom. För de är hos de som har inte en pest på nåt vis, de håller sig på sin kant o jag har bara upplevt dom som väldigt trevliga, och totalt oslemmiga smile.gif

Jag har försökt skicka meddelande till dig men är inte säker på att det fungerade (är totalt oteknisk). Hör av dig om du inte fått nått i brevlådan// Lotta
Pher
Jag är ute efter några vinbergssnäckor. Hojta gärna till om du bor i Västeråstrakten smile.gif. Kan befria er från några.
Helst stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon