Full version: Tomatplanta utomhus?
Zoffo
Jag köpte en tomat planta och en paprika planta för ca 2 veckor! jag vet dom bör odlas i växthus men jag äger inget sådant så jag har valt att plantera om den i en större hink och lägga dom ute mot väggen där det blir stekhet på dagarna min fråga är? är detta en bra plats för dem och när börja tomatplantorna ge blommor och tomater? jag har märkt att bladen blivit vita/gula? vad beror det på? någon som kan hjälpa?

[attachment=70678:IMAG1054.jpg]
EKLO
Hej,

jag har inte heller växthus och odlar ett par tomatplantor i var sin stor hink på en solig balkong. Det brukar gå bra, men mina tomater mognar senare än de som finns i andras växthus. En del sorter är lämpliga bara för altan.

Fuktig jord, ganska mycket näring (jag brukar göra eget gödselvatten på nässlor, eller på lite hönsgödsel). Kanske är det för lite näring i jorden? Kanske har det varit alltför varmt och soligt där du har den, så att du behöver skugga den om solen riktigt steker? Eller alldeles för kallt en tid (så har det varit här i södra Bohuslän)
Zoffo
hej ja det har varit väldigt pendlande i vädret dem senaste veckorna dom kalla dagarna her jag in den vid fönstret och her ut den när det är väldigt stekhet med sol okej gödselvatten på nässlor? tänkte du brännässlor? å hur gör man sådant?
officinalis
Att de blir vita beror troligtvis på brännskador. Vänj dem gradvis vid solen.
De fixar att växa på varma platsar, men det varierar mellan olika sorter. Vissa med lång utvecklingstid hinner inte mogna i vårt klimat.
Bassam
Hej

Det ser ut som att Svampen attackerade dem, detta svampen ger vita fläckar, denna svampen heter Mjöldagg och den är enda svampen som älskar hög temperaturen.

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 15-06-2012, 00:33) *
Hej

Det ser ut som att Svampen attackerade dem, detta svampen ger vita fläckar, denna svampen heter Mjöldagg och den är enda svampen som älskar hög temperaturen.

H.Bassam

Nej, Bassam. Om du zoomar in bilden till max med hjälp av din webbläsare ser det inte ut som mjöldagg utan med 99% sannolikhet solskador. Om det hade varit mjöldagg borde det vita inte sett så blankt/slätt ut utan mer "luddigt/gråvitt".
Mony
Nässelvatten luktar apa! Men plocka en massa nässlor och lägg i en hink med vatten. Låt stå ett par dagar - vecka. Blanda 1/10 med vatten innan du vattnar.

Ett bättre sätt är vanligt kiss. Be en man/kille kissa i kannan och fyll på med vatten och vattna direkt. Luktar inget och fungerar superbra! Tomaterna växer så det knakar smile.gif
Zoffo
hahaha kiss vad konstigt ohmy.gif okej så jag har bränt sönder mina stackars små växter måste kanske flytta dem då
Anja Danmark
CITAT (Mony @ 15-06-2012, 09:01) *
Nässelvatten luktar apa! Men plocka en massa nässlor och lägg i en hink med vatten. Låt stå ett par dagar - vecka. Blanda 1/10 med vatten innan du vattnar.

Ett bättre sätt är vanligt kiss. Be en man/kille kissa i kannan och fyll på med vatten och vattna direkt. Luktar inget och fungerar superbra! Tomaterna växer så det knakar smile.gif

Det behøver nu ikke være en mand - men de har nok lidt lettere ved at ramme smile.gif

Zoffo
Ni säger att vissa tomater inte hinner mogna i våret klimat här? men till vintern vad ska jag göra då med dem? bara ställa in dem kommer dom inte dö?
katah
Kiss är inte alls konstigt;)
Det är just det som man använder i odlinar i stor skala också.. kobajs och kiss.

Hos oss kissar vi mycket i hinkar och även jag som kvinna kissar i en kesoburk och häller i hinken.

1/10 del kiss 9/10 vatten jättebra gödning.

Om du vill att gräsmattan växer så att det knakar så det är bara vattna med kiss = guldvatten.
Anja Danmark
CITAT (Zoffo @ 15-06-2012, 10:01) *
Ni säger att vissa tomater inte hinner mogna i våret klimat här? men till vintern vad ska jag göra då med dem? bara ställa in dem kommer dom inte dö?

Det er mest chilierne, der kan være et problem - du skal nok nå at få tomater smile.gif Man kan nogenlunde regne med, at der er modne frugter omkring 7 uger efter den første blomst...

Det ser ud til, at din chiliplante er en Annuum af en slags - så skal du nok nå at få lidt frugt på den også...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon