margareta sjölin
14-06-2012, 15:27
Har en italiensk plymspirea som blivit alldeles kaläten av små gröna larver. Någon som vet vad det är och vad man bekämpar dem med?
Hej
De är från grupper av fjärilar, men alla maskar bekämpar på samma sätt, man måsta ta borta dem innan de förvandlas till fjärilar, då de kan gifte sig, så de kan besöka dig varje säsongen med sina nya ny generation, Du kan bekämpar dem så:
1 Hand: plocka på handen.
2 kem : kan du använda pyretrum.
H.Bassam
margareta sjölin
14-06-2012, 21:55
Har försökt båda, funderar nu på att även vattna med pyretrum, det är ju ett systemgift. Angreppet är ganska stort, jag trodde först det var sniglar som varit i farten innan jag såg de små äckliga maskarna-de har ju precis samma färg som löven. Undrar så vilken fjäril det skulle bli?? I såna massor???
Garden bliss
14-06-2012, 22:03
Jag har små gröna larver på rosorna, smultronen och jordgubbarna. Och förra året åt de även på de röda vinbären och krusbären. Alltid bara på löven. Blir max 1,5 cm och 3 mm tjocka. Bara gröna. Kan det vara samma? Skulle också vilja ha någon lösning. Jag klämmer ihjäl alla jag ser och letar regelbundet. Det håller dem i schack.
Kryddan03
14-06-2012, 22:07
CITAT (margareta sjölin @ 14-06-2012, 22:55)

Har försökt båda, funderar nu på att även vattna med pyretrum, det är ju ett systemgift. Angreppet är ganska stort, jag trodde först det var sniglar som varit i farten innan jag såg de små äckliga maskarna-de har ju precis samma färg som löven. Undrar så vilken fjäril det skulle bli?? I såna massor???
Jag är ingen insektsexpert, men jag har för mig att små gröna larver brukar vara någon sort stekellarver. Vill du höra med expertentomologerna för kanke få veta mer exakt så lägg in en bild och text på Naturforumet där de brukat häcka (no pun intended):
http://forum.odla.nu/index.php?showforum=22
margareta sjölin
15-06-2012, 16:00
Ja, det är säkert steklar, det verkar vara en stekel per växt - det är tydligen en hel vetenskap! Förra året hade jag steklar både på krusbär och klematis och larverna var nästan likadana, fast lite olika storlek men bladgröna så de är svåra att upptäcka. Kan man bara se dem genast är det lätt att klämma ihjäl, men när angreppet blir så stort som detta - 4 buskar angripna, är det knepigare. Men nu har jag vattnat med pyrex också, så får vi se hur det går.
Kryddan03
15-06-2012, 18:17
CITAT (margareta sjölin @ 15-06-2012, 17:00)

Ja, det är säkert steklar, det verkar vara en stekel per växt - det är tydligen en hel vetenskap! Förra året hade jag steklar både på krusbär och klematis och larverna var nästan likadana, fast lite olika storlek men bladgröna så de är svåra att upptäcka. Kan man bara se dem genast är det lätt att klämma ihjäl, men när angreppet blir så stort som detta - 4 buskar angripna, är det knepigare. Men nu har jag vattnat med pyrex också, så får vi se hur det går.
Trist när det blir så massiva angrepp. Hoppas att du får bort dem!
Är det riktigt illa så pröva med att spraya dem med pyrsol.
Jag har gjort det några gånger på några växter där det verkligen varit invation, och det har fungerat.
Annars handplockar jag om det är möjligt, men ibland är det ju verkligen invation.
I år var det riddarsprorrarna som nån liten fet grön larv fått för sig att invadera, har hållt på i en vecka och jagat larver men nu äntligen verkar jag fått tag i dem alla.
Helén
margareta sjölin
16-06-2012, 16:04
Det verkar som de är knäckta nu, så det gäller att vara observant i fortsättningen. Ja, alltid är det något som står på i trädgården. Hade alldeles nyligen tagit bort 24 liljebaggar för hand...................
Dock, A och O är att vattna och göda, så står växterna emot bättre. Det hade jag nog slarvat lite med i torkan när det gäller plymspireorna. Mot nästa nöt att knäcka - sommaren är lång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.