AnniiPannii
Hej!

På vår nya tomt stod ett ur gammalt äppelträd en gång. Trädet föll i en storm och ur stubben har nu ett nytt äppelträd tagit form :9 Eller nytt och nytt trädet är i alla fall 3 meter högt. till toppen. Stubben från det gamla äppelträdet står ju kvar då det nya växer ut stubben :S

I alla fall så är trädet spretigt åt olika håll och såklart buskigare och finare där det är mest sol under dagen, trädet står nämligen i skugga 90 % av tiden. Det är beskuret någon gång åt det vidrigaste. Vad har det ens för form tänker jag när en gren spretar tre meter upp och en gren är vågrät så jag kan gå under precis (160) cm tongue.gif

Till mitt problem. Det blommade jättefint i vår, lite men fint. Men jag ser ingen form av att det ska växa några som helst äpplen på det snart. Hur föryngrar man ett äppelträd? Eller beskär det på bästa sätt för rik fruktsättning.
Eller vad ska jag göra? Låta det vara?
kerstinbern
Kommer det nya skottet från roten eller från den tidigare inympade sorten? Om det kommer från roten, så bör du nog ympa in en lämplig sort där.
AnniiPannii
Det är inte ett ympat äppelträd utan från stubben på det gamla som ramlat så har det växt ut skott som nu blivit ett nytt träd.. De har fortfarande rötterna från den gamla stubben så man kan väl säga att den gamla stubben lever fortfarande.
Cilla
Hej,
det kerstin säkert menar är att alla äppelträd är ympade en gång i tiden när de var små. Det brukar göras på någon decimeters höjd, dvs en sort är satt på en liten stubbstump som har rötterna i marken, "grundstammen". Med tiden höjs marken ofta en aning så denna skarv kommer lägre och dessutom syns den sällan när trädet är äldre.

Det vanligaste när äppelträd faller är att det knäcks i sorten, och att det som kommer upp faktiskt tillhör sorten, dvs får samma äpplen som förr. Men det kan också komma från grundstammen.

Skicka några bilder så kanske vi kan gissa, men om trädet var satt innan 1960 är det svårt att se skillnad på sort och grundstam. Då är grundstammen troligtvis gjord av kärnsådd, och dess blad är mycket lika sorternas.

Föryngra trädet har du ju inte behov av, grenarna är ju redan unga. Äppelträd och dess grenar behöver ålder för att bli fertila, dvs blombärande som kan pollineras och därmed ge frukt.

Däremot är det med stubbskott samma som med träd som är unga - de behöver beskäras om man vill att de ska få den klassiska formen av stamträd med krona.

Hur man bäst får till detta kan man säga någonting om när man sett bilder på trädet från lite olika vinklar.
AnniiPannii
CITAT (Cilla @ 15-06-2012, 18:43) *
Hej,
det kerstin säkert menar är att alla äppelträd är ympade en gång i tiden när de var små. Det brukar göras på någon decimeters höjd, dvs en sort är satt på en liten stubbstump som har rötterna i marken, "grundstammen". Med tiden höjs marken ofta en aning så denna skarv kommer lägre och dessutom syns den sällan när trädet är äldre.

Det vanligaste när äppelträd faller är att det knäcks i sorten, och att det som kommer upp faktiskt tillhör sorten, dvs får samma äpplen som förr. Men det kan också komma från grundstammen.

Skicka några bilder så kanske vi kan gissa, men om trädet var satt innan 1960 är det svårt att se skillnad på sort och grundstam. Då är grundstammen troligtvis gjord av kärnsådd, och dess blad är mycket lika sorternas.

Trädet är antagligen planterat i början på 1900-talet. Det var därför jag inte trodde det var ympat men det kanske de gjorde redan då, antagligen smile.gif Ska ta bild idag smile.gif
Cilla
Japp, ympning har man kunnat i ca 3000 år. Om man har förädlat äpple så länge vet jag inte men långt mer än 100 år har man gjort det i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon