AnniiPannii
Vi rev en gammal carport i höstas. Bakom den stod det tre meter höga rosor inklämda mellan lika höga rhododendron. Det är ett väldigt skuggit område, skugga 90 % av tiden. De har antagligen försökt nå ljuset ovanför carporten för att de är kala hela vägen ner och blommade i år enbart på toppen där de har fått lite nya skott.

Det ser inte bra ut och jag tror att de säkert hade trivts bättre någon annan stans med mer sol och inte sur mark. Så hur gör jag, de har precis blommat ur snart (antar att de är någon form av honungsros). Ska jag klippa ner dem helt i höst och flytta dem då?

För att få en liten aning om vilken sort så är det som raka spön ur backen säkert 2,5 m upp. På toppen blommar de med enkla vita blommor. kan försöka ta en bild i morgon. De har inget stöd alls utan står bara där rakt upp och ner, inga grenar som sticker ut från stammen och inga blad. Bara längst upp.

Kan jag rädda dem? För de är rätt fina däruppe smile.gif
Plater
De troliga alternativen är väl honungsros som du skriver eller någon multiflora-sort. Båda är engångsblommande. Dessa rosor blir ju i regel väldigt kala om benen, med eller utan sol. Vitblommande rosor tål som tumregel skugga bättre. Är de fina där de är så tycker jag du ska försöka föryngra rosorna genom beskärning i första hand, flyttar du dem kommer det ta något år med taskig blomning och tillväxt, och du kommer antagligen knäcka ryggen på att göra det smile.gif
kerstin z5-6
Eller de kan helt enkelt vara ett underlag-en ros som dött och underlagsroten har tagit över..inte värd att knäcka ryggen över direkt-fota blad ev blom mm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon