Eva i Skåne
Har du lyckats få en falsk enkrona så var rädd om den, föreslår jag. Hur många som finns vet väl ingen, men en viss spridning eftersom de påträffats i Piteå, Stockholm och Malmö. Kungens porträtt, men texten utbytt till "vår horkarl till kung"
Humor eller smädelse? Jag föredrar att se det från den humoristiska sidan biggrin.gif

Atfonbladets artikel
Gossen Ruda
Jag har också sett nyheten. Vem lägger ner pengar och energi på detta? Förtjänsten lär vara negativ.
Eva i Skåne
Helt klart ett förlustföretag, men med humor...
Huggorm
Modern konst.
Piccante
samlarvärdet lär ju överstiga 1kr om några år
Red Top
Hur många var det som genast kollade bland sina småpengar för att kolla om ni hade en falsking? biggrin.gif
Eva i Skåne
Jag gjorde det smile.gif
Cacki
CITAT (Red Top @ 14-06-2012, 21:00) *
Hur många var det som genast kollade bland sina småpengar för att kolla om ni hade en falsking? biggrin.gif

Har inte gjort det än men jag kanske borde göra det. Har nämligen en förmåga att samla på mej maaaassor av tungt skrammel i börsen...
ryss_борис
HAHA
Myosotis
CITAT (Red Top @ 14-06-2012, 21:00) *

Jag biggrin.gif Men jag hade ingen enkrona alls sad.gif Minns att jag stoppade tre stycken i den där komjustpåattjagintevetvaddenheterautomatensomtaremotmyntenikassaniaffären, det var alldeles säkert såna och de enda i så fall. Vill ha!
Eva i Skåne
Ja, alla tre var säkert sådana Myo flirting.gif och det var din chans. Inga fler kommer passera din väg sad.gif
Myosotis
Nej precis, det var de enda jag någonsin kommer att ha hållit i. Tyckte väl de kändes lite annorlunda wink.gif
malarmaster
säkert en kupp från republikanska föreningen... ulf
Huggorm
Jag tror nog ändå mest på någon privatperson med konstnärsambitioner. Falskmynteri är ett lite väl grovt brott för att en organisation som republikanska föreningen skall våga sig på det
Gossen Ruda
Det finns någon konstnärsgrupp som bl.a. satt upp falska löpsedlar som är misstänkta.
Aqvakul
Ett friskt initiativ av typ "gammeldags busstreck"!
Red Top
CITAT (Huggorm @ 15-06-2012, 07:55) *
Jag tror nog ändå mest på någon privatperson med konstnärsambitioner. Falskmynteri är ett lite väl grovt brott för att en organisation som republikanska föreningen skall våga sig på det

Jag läste någonstans, minns inte var, att det inte är ett lagbrott att förfalska mynt. Man menar tydligen att det är alldeles för kostsamt och ger så lite, att ingen kommer på tanken att göra det. smile.gif

Sedlar däremot, är det olagligt att tillverka.
Fotograf Johanna
CITAT (Red Top @ 15-06-2012, 10:06) *
Jag läste någonstans, minns inte var, att det inte är ett lagbrott att förfalska mynt. Man menar tydligen att det är alldeles för kostsamt och ger så lite, att ingen kommer på tanken att göra det. smile.gif

Sedlar däremot, är det olagligt att tillverka.

Däremot är det olagligt att använda dem för att betala med.
Red Top
CITAT (Fotograf Johanna @ 15-06-2012, 14:42) *
Däremot är det olagligt att använda dem för att betala med.

Om du råkar ut för en husrannsakan kan det vara svårt att förklara varför du har falska sedlar hemma. Tvivlar på att förklaringen: "Jag tyckte bara det var kul att tillverka dem." skulle godtas. biggrin.gif
Fotograf Johanna
CITAT (Red Top @ 15-06-2012, 15:58) *
Om du råkar ut för en husrannsakan kan det vara svårt att förklara varför du har falska sedlar hemma. Tvivlar på att förklaringen: "Jag tyckte bara det var kul att tillverka dem." skulle godtas. biggrin.gif

Ja, precis som du själv skrev tidigare så är det olagligt att trycka falska sedlar, men det är inte olagligt att tillverka eller äga falska mynt. Däremot så är det olagligt att försöka betala med alla sorters falska pengar.
Huggorm
Så falskmynteri är alltså inte olagligt längre?
Fotograf Johanna
Inte om man ska tro vad man läser i Aftonbladet (det ska man i o f s vara lite försiktig med wink.gif)

Förresten kallas det väl falskmynteri även när det gäller sedlar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon