CITAT (Rapunzel @ 14-06-2012, 23:13)

Hej Kryddan.
Tack för dina synpunkter. Dom var intressanta. Och du har helt rätt om zon. Jag har skrivit det i så många inlägg förut att jag bor i södra Dalarna men missade det denna gång.

Borde lägga in det i min profil. Svårt att ge råd om man inte vet vilken zon det gäller.
Men som sagt var : Jag bor i södra Dalarna så . Och hoppas att den klarar även min zon. Tacksam för mera erfarenheter och råd om det finns. Jag har ju en mindre kruka än din och planterat den i Rhododendronjord är det rätt ?.
Och Kryddan, det skulle vara jättekul att få se en bild på din

Då blir ju förutsättningarn lite annorlunda förstås.

Om du inte har möjlighet att gräva ner den med kruka och allt på vintern hade jag nog satsat på t o m en lite större kruka än min och sedan vinterisolera den. Om du inte har plats med större kruka skulle jag satsa en del på vinterisoleringen. Det viktigaste är ju att temperaturväxlingarna blir så långsamma som möjligt. Det kan funka med frigolit eller med plastpåsar fyllda med hopknycklat tidningspapper (eller torra löv) som man ställer med öppningen neråt runt om och under krukan (under är viktigt då mycket av kylan kommer underifrån). Gärna ställa in den mot en vägg om du har möjlighet. Vill man att det skall se snyggare ut kan man sedan svepa in hela krukan upp till kanten med isolering och allt i t ex juteväv och knyta något rustikt snöre om.
Hortensior är inte så noga med ph-värdet på jorden utan klarar sig bra vad gäller tillväxten med neutralt värde. Det är om man vill styra färgen på trädgårdshortensior (blå eller rosa) som man behöver tänka på surhetsgrader och jordkemi. Man kan t ex tillsätta alun eller järnsulfat som påverkar kemin i jorden för att få blå blommor. Syrenhortensior ändrar inte färg på samma sätt.
Jag är väldigt disträ, men skall försöka att komma ihåg.

Edit: Var ju tvungen att mäta krukan och jag ljög lite - eller lite positivt tänkande kanske. Den rymmer någonstans omkring 55 liter jord. Den är b40xd40xh35 fyrkantig. Jag tycker inte att den är så stor - har större.

Och hortensian har klarat sig bra i den här i zon II utan vinterbodnad. Så, med lite ombodnad borde det funka för dig också (köpte dem på Hornbach för flera år sedan), men kan du ha större är det såklart bättre.