emmsing75
Jag funderar på en Stanwell perpetual till ett ganska magert och sol -halvskuggigt ställe i zon 4. Tycker man ofta läser om den rosen och att den är fin o bra men vad är era erfarenheter? Ett alternativ tips som kom från en odlait var Henry hudson så den kanske det blir istället om det är många som har dåliga erfarenheter av "Stan"
renate
Stanwell Perpetual är en underbar ros,den doftar otroligt gott och blommar tills frosten kommer.Busken är något spretigt och oerhört taggigt men jag bara älskar den,jag har 2 buskar.Den är anspråkslös men tackar för en giva hästgödsel.Om man klipper den regelbundet är det den finaste rosen du kan ha.Henri Hudson är också en bra ros som jag tycker mycket om.
Stanwell Perpetual

Garden bliss
Jag har 25 stycken ... planterades förra året och står både torrt och sandigt. Jag har inte haft tid att sköta dem något vidare men de är tåliga tycker jag. Sprängfyllda av blommor i år trots att jag inte har hunnit gödsla. Hade bladlöss och nån larv på dem både förra året och i år men inte i några större mängder.
octachoron
Stanwell blommar rikligt och länge, ofta den sista rosen som blommar. Väldigt vackra blommor som doftar. Som ung planta har den ofta ett nästan liggande växtsätt, jag satte upp stöd det första året för att få de nya veka grenarna att växa högre. Efter några år så växer den mera stabilt med uppåtriktade grenar, såg en gammal planta i Stockholm som var ca 2 m hög.
Rekommenderas starkt!
Kajsa
Två helt olika rosor

Stanwell Perpetual är svag/klen i grenarna det är det sämsta, den böjer sig alltför lätt, måste ha pinnstöd baktill, remonterar lite, har aldrig varit någon större favorit här. Bladen blir ofta fula senare.

Henry Hudson Kanada rugosa, blommar tills sena hösten, både blommor och nypon samtidigt, min är ca 1.5 m efter många år, en av mina 10 bästa rosor, alltid frisk, stadig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon