elverskog
Tänkte informera om ett företag i Örebro som tagit fram ett kupolformat drivbänks-lock som passar till pallkragar. Locket öppnar sig automatiskt när det blir för varmt. Det går det säkert att ordna rabatt för Pallkrageklubbens medlemmar om intresse finns.
Fri frakt runt Örebro-trakten.
Här kan man läsa mer om Kupol
Garden bliss
Borde det stå "Tänkte informera om mitt företag ..."? Smart idé hur som helst, men det blir dyra grönsaker.
elverskog
CITAT (Garden bliss @ 14-06-2012, 22:56) *
Borde det stå "Tänkte informera om mitt företag ..."? Smart idé hur som helst, men det blir dyra grönsaker.

Nja... indirekt kanske. Det som är intressant att veta är om produkten är intressant för er proffsodlare eller om det är mer en produkt för förstagångs-odlare.
Anja Danmark
Har du læst her:

http://forum.odla.nu/index.php?act=boardrules

Du har ikke lov til at reklamere i forum smile.gif

Det ser i øvrigt fint ud, men er alt for dyrt, til at jeg kunne finde på at købe... Jeg har bygget 12 højbede i min have for samme pris smile.gif

*Stintan*
Det står ingenstans vad bara lock och öppnare kostar.
elverskog
CITAT (*Stintan* @ 17-06-2012, 11:15) *
Det står ingenstans vad bara lock och öppnare kostar.

Bara lock kostar 749 kr och med öppnare 949 kr + frakt.
Jag tar självklart bort posten om ni inte tycker den hör hemma i forumet.
Robbanp
Tanken är god och produkten är väntad, konstigt att det dröjt så länge innan man sett nåt liknande. Priset är dock på tok för högt och det är kanske det andra presumtiva producenter insett. Efterfrågan blir för låg om man ska få ut tillräcklig vinstmarginal. (Inte för att jag förstår hur den skulle kunna kosta mer än en hundring att tillverka.)
*Stintan*
CITAT (elverskog @ 17-06-2012, 13:35) *
Bara lock kostar 749 kr och med öppnare 949 kr + frakt.
Jag tar självklart bort posten om ni inte tycker den hör hemma i forumet.

Jisses va dyrt. Det känns långt ifrån prisvärt.
Vem vill betala mer än 500:- för några ihopspikade bräder och 750 för ett plastlock?
Milla80
Helt galet dyrt... går att bygga betydligt billigare själv och det är inte särskilt svårt om man är lite händig. Kansk inte blir lika snyggt om man bygger själv men det är ju trots allt funktionen so är viktigast.
Lite brädor som inte är alltför grova, spik/skruv, gångjärn, haspar och byggplast är nog allt material som behövs för att få ihopen sådan. Självklart behövs ju lite redskap också som såg, hammare/skruvmejsel... Sen kan det ju va bra att olja in virket så det står emot väder och vind.
Min sambo har byggt 2 lock till mig o de funkar hur fint som helst.
plantanochknölen
Jag tog en extra krage och på den häftade jag på klar byggplast. Över kanten la jag en extra list som förstärkning. Detta växthus har fungerat enormt bra! Öppnar genom att sticka en liten bräda under lock och bottenkrage. För att göra det enkelt att lyfta så skruvade jag på två läktesbitar på kortsidorna. Hade en stor nytta av täckningen under den kalla våren med nattfrost långt fram. Fick igång groddningen tidigt och fick svårgrodda fröer att gro. Kostnaden blev inte stor då jag tog vad jag hade. Pallkragen går ju att använda till annat då man har använt växthuset klart.
RB9310
Skulle vara intressant att kunna tillverka ett lock som öppnas när det blir för varmt. Någon som vet hur man går tillväga om man nu inte vill köpa dyrt?
Robbanp
Det kan väl inte vara svårt att fixa till med en vanlig växthusöppnare? Bara man inte gör locket för tungt, en ram av lister med häftklammrad plast på. Frågan är om det blir tillräckligt varmt i kragen för att det ska göra någon verklig skillnad?
plantanochknölen
Jo det blir verkligen en stor skillnad! Jag tog stektermometern den digitala och stoppade in och redan i tidig vår hade jag 30 grader och då var det kallt på dagarna och nattfrost, men solen värmer. Det lilla växthuset skapade också ett positivt microklimat med fukta och skydd mot de kalla vindarna. Medeltemperaturen på jorden höjdes och påverkade en tidig groddning. Stor skillnad mot de ej täckta där vissa fröer aldrig kom upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon