Hej,
jag har en hel del flygande guldbaggar på tomten nu, vackra. När jag på nätet kollar hur deras larver ser ut får jag för mig att de skulle kunna förväxlas med pingborrens larver (onekligen en mindre önskad trädgårdsgäst). På de bilder jag sett på nätet finns inga storlekar utsatta, de larver jag ser i jord och kompost hos mig är c-formade, tjocka, vita och med svartbrunt huvud. De är många. Jag hoppas (och tror) att det är guldbaggarnas larver - men kanske har jag fel och dras med mängder av pingborrelarver?
Piccante
14-06-2012, 22:33
guldbaggelarver lever främst i murknande trä och inte i jord.
CITAT (EKLO @ 14-06-2012, 22:43)

Hej,
jag har en hel del flygande guldbaggar på tomten nu, vackra. När jag på nätet kollar hur deras larver ser ut får jag för mig att de skulle kunna förväxlas med pingborrens larver (onekligen en mindre önskad trädgårdsgäst). På de bilder jag sett på nätet finns inga storlekar utsatta, de larver jag ser i jord och kompost hos mig är c-formade, tjocka, vita och med svartbrunt huvud. De är många. Jag hoppas (och tror) att det är guldbaggarnas larver - men kanske har jag fel och dras med mängder av pingborrelarver?
Vad jag vet om dessa vackra baggar är att de gärna lever som larv i myrstackar och älskar mina vita rutor som de gör sig underbart vackra på. Larver av dessa har jag aldrig sett, men det beror nog mest på att jag inte gärna gräver i myrstackar. Någon mer kunnig om baggarna får gärna svara.
Jag har massor med pingborrar som jag skrev mycket om förra året. Jag sökte desperat efter svar och vacklade hit och dit vilken sort det kunde vara. Nu vet jag att det är pingborrar för Bionema lade några under mikroskop och identifierade dem. Jag skickade en skalbagge också och den matchade. Jag har sett tre olika storlekar från några mm upp till fyra cm. Jag fick upp en bild på en guldbaggelarv (om det nu är det) när jag googlade och den är mycket lik en pingborrelarv med har lite knubbigare bakdel. Du skriver inte hur långa dina är men om de är som mina så tror jag att det är pingborrar eftersom de finns i komposten.
Hej
De lever på ruttna löv och ruttna trä.
H.Bassam
Det här är en guldbagge
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...um=1&itbs=1http://sv.wikipedia.org/wiki/Olivgr%C3%B6n_guldbagge.
Jag misstänker att trådskaparen menar de små pingborrarna som svärmar infernaliskt just nu.
Pingborrarna svärmar inte nu det dröjer ca två veckor åtminstone där jag bor i Halmstad.
Hej,
tack för alla snabba inlägg.
Inte guldbaggelarver alltså, verkar det som.
Men jag påminner mig diskussioner här på odla för något/några år sedan om att de där tjocka ljusa larverna m mörkt huvud som dyker upp i mina (och andras) komposter - att de kunde vara pingborrar men också en betydligt snällare variant av skalbagge, minns nu dumt nog inte namnet.
Tilläggas bör kanske att jag täckodlar mina många grönsaksland, och där har jag en blandad kompott av tjock täckning på höst/vinter. Det är förstås inte multnade stubbar, men ändå inte att betrakta som jord, utan med tämligen grova växtdelar som grova ormbunkar, tång, eklöv där småpinnar följer med etc (detta nämnder jag bara för att säga att jag inte upptäckt larverna i "ren" jord, utan under denna täckning + i komposterna).
Jag har i år stora ljusa/döda fläckar på gräsmattan, och är orolig att något käkar på den, men just där har jag inte sett de tjocka ljusa larverna. Och fläckarna kom i vintras/våras, dvs när resten av gräset började växa var det inget liv på dessa fläckar.
Pingborrar vill man väl inte ha för att de bland annat käkar upp gräsmattans rötter (och gräsmattan vill jag ha kvar eftersom jag täckodlar och verkligen behöver gräset som gödning och ogrässtopp!)
Det kan vara noshornsbagge du tänker på. Jag trodde länge att jag hade ollonborrar men de visade att de är mycket längre så det var det inte. Om du vill veta om du har dem i gräsmattan så gräver du bredvid när ytan gulnad och då kommer du att hitta dem. När de har ätit ett tag sitter gräsmattan lös och det går att rulla av den. Jag googlade nyss och skrev larver i kompost och kryssade i bilder. Om du gör det och tittar på bild ett så är det en pingborre och bild två är den som är snarlik men lite knubbigare som jag inte vet vad det är.
Jag har trädgårdsborrar, och inte pingborrarna (som jag skrev tidigare) som svärmar nu, o som svärmat i snart 2 veckor, enorma mängder. I maj månad har jag ollonborren som svärmar. När det gäller de sistnämnda så gäller det verkligen att ducka när en sådan kommer flygande, för man hör dom tydligt.
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...borrar.106.html skrolla neråt så kommer du till trädgårdsborre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.