andreaodling
[attachment=70692:20120613322.JPG]hej!

jag behöver hjälp med mina fuchsior,min parpikaplanta,avokadokärna och mina paraplyaralior.
nu vet jag inte om jag har gjort bra eller dåligt ifrån mig,jag har varit och planterat samtliga i barkmull därför att blomjorden luktade väldigt starkt och ska låta den torka innan jag använder den igen.vi hade vattnat alldeles för mycket och blomjorden var genomvåt och den stora paraplyaralian höll på och bli brun.
jag har blandat barkmull med sand åt avokadokärnan.

sen behöver jag hjälp med identifiering utav växten på bilden har planterat små växter i barkmull.
Kryddan03
Om du inte hade något annat än barkmull (om du menar täckbark?) är det väl bättre under en period än blöt jord. Så rötterna ok ut när du planterade om dem? Om det mesta var bortruttnat kanske det inte är så stor chans att de klarar sig, men om en del så bra ut klarar de sig säkert till dess du skaffat ny jord. Jag tror inte att du skall återanvända den blomjorden du hade om den luktade illa. Då har den börjat ruttna och antagligen har de mikroorganismer som orsakat detta redan mumsat i sig alla näring som en gång fanns i den. Personligen hade jag slängt den och köpt ny.

Växten på bilden ser ut som en ganska ledsen spathiphyllum i bondage. Är den en av plantorna som nästan drunknade? Spattisar är ju en sumpväxt och brukar klara att stå i blöt jord och t o m i vatten med rötterna och bladverket emerst (ibland säljs den som akvarieväxt men då blir de inte så långlivade). Däremot vill inte heller de ha syrefattig stillastående sump (trots namnet sumpväxt). Det vanligast är väl dock att man sköter den ungefär som de flesta krukväxter d v s med en liten upptorkning mellan vattningarna, men inte förtorkat. Stick ner fingret rejält i jorden för att känna efter så att det inte bara är ytan som är torr och jorden en bit ner är fuktig. Annars är det lätt att övervattna. Ett annat tips som kanske inte är så snyggt är att inte ha ytterkrukor utan ha krukorna på fat. Då ser du om det står överflödigt vatten kvar i fatet en stund efter att du har vattnat igenom och slänger då bort det.

Lycka till med att rädda dina växter! smile.gif

PS Och frigör den stackars plantan från sina bojor! Det mår den mycket bättre av också. wink.gif
andreaodling
tack så mycket för tipsen! biggrin.gif

den som var mest skadad var en lite större paraplyaralia,jorden höll på att ruttna så nu har jag planterat om den i barkmull+lecakulor.sen är det fuchsiorna som jag är mest orolig för de ser helt vissna ut men skrapar man lite på barken så går den ju i en väldigt ljus grön nyans.

växten på bilden har ju tålt att stå utan vatten ett bra tag utan att den har visat tecken på att den inte mår bra,vi brukar vattna den väldigt sparsamt men kanske bra att vattna lite mer om den är en sumpväxt.sen ska jag omedelbart ta bort snöret på den och dotterplantorna.jag har en liten som jag är ganska stolt över den ser ut att må väldigt bra men funderar på om den skulle behöva en något större kruka för att kunna fortsätta växa.

jag brukar antingen ha plastkrukor som jag ställer i större eller bara krukor med ganska mycket lecakulor i botten,iofs använder jag lecakulor till så gott som alla växter.

kan man sätta ut fuchsiorna i balkongräcke?
jag läste lite grann om de och det stog att de inte tycker om temperaturen i lägenhetsmiljö,sen stog det också att man ska vara där och vattna fast det kanske har regnat bara för att rötterna längst ner ska få en chans till vatten,stämmer det?

*Stintan*
Varför planterar du i barkmull? Man använder väl blomjord/planteringsjord till krukväxter. Köp en påse!
Lite leca i botten på krukan kan förhindra att blomman blir stående i vatten men man måste självklart kolla om jorden är fuktig eller torr i hela krukan innan man vattnar. Att blanda lite småleca i blomjorden är bra så att den inte blir så kompakt. Ta bort ytterkrukorna! Använd fat då har du också möjlighet att vattna växterna underifrån istället för ovanifrån.

Växten på bilden ser inte särskilt glad ut tvärtom ser den ganska hängig ut så den har nog inte alls gillat att stå i vatten. De flesta växter vill torka upp lite mellan vattningarna.

Ja man måste ju kolla om regnet var tillräckligt eller ej. Ibland måste man vattna mer och ibland kanske skydda mot för mycket regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon