Anna-Karin C
Hej!

Har igår inhandlat lite spontant ett sötkörsbär. Gårdebo på plantagen (halva priset). Och ett päronträd. Gråpäron(oxå halva priset) bravo.gif . (Har tidigare ett Augustipäronträd o gråpäron skulle vara pollinerande för augustipäronen).

Handlade för övrigt alldeles för mkt då alla deras uteväxter var halva priset igår... innocent.gif

Nu till frågan vart de ska planteras. Någon med erfarenhet om hur snabbt de växer och hur stora de kan bli?

För att päronträden skall fungera som pollinerare, måste de då stå nära varandra eller gör det nåt om de står på var sida om huset typ 100 meter från varandra?

/A-K i Borlänge
octachoron
Gråpäron pollinerar INTE några andra päronträd så där har du blivit lurad. http://www.splendorplant.com/sp/images/PollschemaParon.pdf
Gråpäron blir stora, efter ett antal år så finns ett gråpäronträd här som är lika högt som en tvåvåningsvilla. Vi har Esperens Herre som pollinerare för gråpäronträdet, det går bra men tyvärr går det inte åt andra hållet.
kerstinbern
Frågan är vilken grundstam körsbäret är ympat på, i handeln finns sorten både ympad på Gisela (miniträd) och på traditionell grundstam (ympad på fågelbär), som blir betydligt mycket högre
Anna-Karin C
CITAT (octachoron @ 15-06-2012, 14:51) *
Gråpäron pollinerar INTE några andra päronträd så där har du blivit lurad. http://www.splendorplant.com/sp/images/PollschemaParon.pdf
Gråpäron blir stora, efter ett antal år så finns ett gråpäronträd här som är lika högt som en tvåvåningsvilla. Vi har Esperens Herre som pollinerare för gråpäronträdet, det går bra men tyvärr går det inte åt andra hållet.

VA confused.gif
Nu måste jag hem o kolla på lappen. För det stod antingen polineras av eller polinerar augustipäron ranting.gif men i tabellen du hade så var det ju inte en enda av dem ju!!!!!!!!!! Gaaaah... Vad dåligt!

Ang storleken så gäller det att ligga i och klippa då ifall man inte vill ha nåt jätteträd...

CITAT (kerstinbern @ 15-06-2012, 15:19) *
Frågan är vilken grundstam körsbäret är ympat på, i handeln finns sorten både ympad på Gisela (miniträd) och på traditionell grundstam (ympad på fågelbär), som blir betydligt mycket högre

Ska kolla va det stod på lappen. På skylten stod det att det är starkväxande så troligen ingen miniträdsgrundstam då!
Anna-Karin C
CITAT (Anna-Karin C @ 15-06-2012, 15:25) *
VA confused.gif
Nu måste jag hem o kolla på lappen. För det stod antingen polineras av eller polinerar augustipäron ranting.gif men i tabellen du hade så var det ju inte en enda av dem ju!!!!!!!!!! Gaaaah... Vad dåligt!

Ang storleken så gäller det att ligga i och klippa då ifall man inte vill ha nåt jätteträd...
Ska kolla va det stod på lappen. På skylten stod det att det är starkväxande så troligen ingen miniträdsgrundstam då!

Så här står det på plantagens sida:
Användning
Mycket populärt päron som ger stora, starkväxande träd. Rikliga skördar av små, gröna och rostöverdragna päron. Mognar i sept-okt. Välsmakande, saftigt fruktkött. Härdighet zon 1-4. Pollineras av bl a [size="4"][/size]Augustipäron, Colorée de Juilllet, Esperens Herre och Williams

Så det pollinerar inte mina augustipäron MEN pollineras av mina augustipäron.... Hmm,, fast i splendorplants lista står det inte så... vad ska man tro?
(Får väl köpa ett till träd då som pollinerar mina Augustipäron naughty.gif ) fast vas säger gubben då.... ehhh.....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon