mariannewallin@hotmail.com
15-06-2012, 15:21
Hej
När vi dränerade om huset förra året flyttade jag på ett träd. Jag är tyvärr väldigt dålig på sorter så jag vet inte vilket sorts träd det är, jag har tittat på lite bilder och gissar på purpurapel.
Omplanteringen skedde på försommaren. En grävare flyttade trädet så jag fick med en hel del rötter. Jag vattnade o donade men trädet vissnade ändå och tappade alla blad. Nu i vår har inga nya blad kommit ännu. (Jag bor i Sundsvall så det är ju inte full sommar ännu). Några grenar är torra och döda, men många är också sega och levande.
Jag vill ogärna ge upp hoppet om detta träd, det skulle pryda sin plats väldigt bra om det kom igen! Men sambon vill gräva bort det och slippa det fula trädet utan blad...
Min fråga är när jag ska ge upp hoppet, finns det någon chans att det kan komma igen fast det ännu inte visat några tecken på bladverk?
Huggorm
15-06-2012, 15:42
Skrapa lite på grenarna, är det grönt under ytterbarken finns det ännu hopp. Men man brukar säga att om det inte slagit ut före midsommar är hoppet ute
mariannewallin@hotmail.com
16-06-2012, 10:08
Jo det finns grönt under barken så grenarna lever, det är bara det här med blommor o blad.., Men då har det inte lång tid på sig, då behövs det nog underverk =(
Det har varit olika bud om jag borde beskära det och att det då skulle få ny fart, kan det det vara något att prova eller är det bara ännu mer stressande?
Och jag hade hoppats att någon skulle säga att det var helt ok om det vilade ett år, det kan komma igen nästa år.... Jag VILL ju ha det! :-)
Träd kan inte vila från blad ett år tyvärr.
Förutom att skrapa kan du kika på knopparna. Om det inte finns tendens till knoppsprickning skulle jag nog tro att det är kört tyvärr. det du kan göra nu är att vattna.
Det är inte helt lätt att flytta träd med grävare heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.