Cillavan
Jag har klippt ned ett skruttigt äppelträd som verkar ha haft någon sjukdom. Det är bara en stam kvar nu på ca 2 m. Jag tänkte sätta clematis och kanske en klätterros där. Äppelträdets eventuella sjukdom, spelar den någon roll? Det blev inga äpplen (några förra året dock) och bladen är små och fula. De andra två äppelträden är fina.

Sedan undrar jag om ni har något förslag på vad jag ska plantera? Jag bor utanför Enköping, zon 3, tror jag, mycket öppet och blåsigt. Vill ha lättskötta och härdiga växter som passar bra ihop. Hur många runt stammen, en av varje eller? Jag tänkte mig någon rosa ros och en blå eller vit clematis. Förslag? rolleyes.gif
kerstin z5-6
Du har ju ett stort urval i zon 3:)Hagley Hybrid är en fin clematis,passar till rosa.
Tänk på att ha clematisen/arna i separat grop och rosen i sin egen.
Roslistan sökord rosa på klätterrosavd
Finn Klematis
Hej!

Har Du gräs runt trädet. Öppna en kvadrat med 1,25 m. sida runt trädet.
Har Du öppen jord . Märk ut en kvadrat med 1,25 sida runt trädet.
Plantera i hörnen diagonalt. Två roser New Dawn och två klematis
Blekitny Aniol, säljes även under namnet Blue Angel.

Lycka till.
Finn
Cillavan
Tack Finn, det låter utmärkt! Är lite osäker på om jag kan ta så mycket som 1,25 m, då trädet står nära uppfarten i hörnet vid den. Men ska mäta och kolla. En massa brunnnen hästdynga kan de få i alla fall, det bör väl vara smaskens för dem!
Finn Klematis
Hej!

Ta så stort Du kan. Plantera i Hasselfors U-jord. Gödsla inte första året.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon