Cillavan
15-06-2012, 16:10
Jag har fått stickling på ett lärkträd av en vänlig granne. Har planterat det bredvid jordkällaren. Nu undrar jag hur snabbt det kan tänkas växa, hur stort det blir och om man kan klippa i det? Platsen är inte så stor, och lärkträd är ju rätt så spretiga. Plantan är så liten, så jag vågade inte sätta den ute i hästhagen där jag försöker sätta lite olika träd (inhägnade från hästarna).
Lärken verkade ha frösått sig (??) då det var två plantor i krukan. Kan detta vara möjligt?
Huggorm
15-06-2012, 16:17
I denna tråd kan du se hur stor en lärk blir på fyrtio år:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112335&hl=Man kan klippa i årsskotten om man vill hålla den liten, då borde den dessutom hålla sig tätare.
Cillavan
15-06-2012, 16:21
Tack!
Jag har nog satt den på ett tokigt ställe, hade tänkt mig ute i hagen. Men kanske går det att flytta den senare? Eller plantera den andra där?
Eller så kan jag försöka klippa i den så att den håller sig lite mindre. Kan man kapa toppen?
Huggorm
15-06-2012, 16:26
Kapar du toppen kommer en av de översta grenarna sticka av uppåt istället, och bli en ny topp. Stammen kommer alltså att bli krokig, och trädet kommer även få sämre hållfasthet. Det kan till och med bli något liknande en "kandelabergran" av det, googla så får du se.
Det är sällan någon god idé att försöka hålla ett storvuxet träd litet genom beskärning. Kan du inte tjuvplantera den någonstans i skogen istället, där den kan få växa som den vill?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.