Full version: Platan-träd
elle
Knasig fråga kanske? I somras var jag i Frankrike- och där satt jag i skuggan under ett Platanträd. De bar frukt just då--jag tog hem en--när den hade torkat-öppnade jag den och det fanns miljoner fröer!
Kunde Napoleon plantera träd i Österrike--kan jag väl dra upp plantor...eller? Någon som försökt?

elle/eva
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan du så fröna (de gror nog ifall fröna var mogna när du skördade dem). Tror platanfrön kan behöva kallstratifiering för att gro. Platan brukar gå att odla i zon 1-2 (småplantor är dock någpt sämre härdiga än lite större plantor).
elle
Tack Åsa!

Jag har redan sått dem--nu får vi vänta och se! rolleyes.gif
elle/eva
pelleme
Plataner är väldigt trevliga - men det lär ta tid innan det blir något vidare träd av det. Om du vill ha ett i trädgården så är det nog läge att köpa ett färdigt.... Jag vet inte var du bor, men jag vet var du kan få tag på dem om du inte har något ställe själv.

Pelle
elle
Oh tack Pelle!

Kunde iof vara kul, att åka och SE på! Mina 32 kvm-"golvyta" känns som om det räcker med pytte-pytte små Plataner! Lite som kuriosa s a s.
Jag Bor i Märsta! Men har också privilgiet, att få sitta under de JÄTTESTORA i Frankrike! tongue.gif

elle/eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon