Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Biggan_
Då tar vi något enkelt som mellanspel så hinner Gunilla tänka ut något nytt! Vad är detta och vem ligger bakom?

BB
GB TV
IQ AB Ba BC C TV
FF LP EP UKV LSD
SSU RFSU TV vpl OP
SKF LO ABF TV
SKF PR TCO DN TV
SKF VD SAF SvD TV
ATP KDS TV
GB TV
TV
TV

STOP
Aqvakul
Livet är kort av Tage D...
Biggan_
Ja, så klart! Visst är den dikten häftig!
Då får du ta över tills Gunilla tänkt färdigt!
Aqvakul
Bok med marin och kulör anknytning...
omk
Den jag direkt tänker på är "Gula Brigadens hjältar" av Nils Hydén, men den handlar väl mera om infanteri / kavalleri ?

g.gif Får fundera lite till ...

Edit; och Röde Baronen kan det ju INTE vara (=flyg) ... Hmmm ...
Biggan_
Kanske USS Aquamarine (Pyc-7)?
Aqvakul
svensk
Gunilla T
Hmmm...det får bli ett hugskott

Kerstin Ekman`"Händelser vid vatten"
Aqvakul
Nej

Pågår i någon slags krigsmiljö...
Eva i Skåne
Något av Lars Widding?
gunsta
Röde Orm ?????
Aqvakul
Nutid eller framtid...
Aqvakul
Boken är ca 10 år gammal - grep mig, speciellt den ödesdigra stämningen...
Gunilla T
sos.gif
Klint
CITAT (Gunilla T @ 10-01-2013, 11:29) *
sos.gif

Håller med
Aqvakul
Uppenbarligen har ni inte läst denna suggestiva skildring. Annars hade ni nog kommit i håg titeln:

"Skaldjur av viss kulör"
gunsta
Svart krabba av Jerker Virdborg (finns i min bokhylla).
Aqvakul
CITAT (gunsta @ 10-01-2013, 12:54) *
Svart krabba av Jerker Virdborg (finns i min bokhylla).

Visst! yaay.gif

Har du läst den?
gunsta
CITAT (Aqvakul @ 10-01-2013, 14:15) *
Visst! yaay.gif

Har du läst den?

Den var i den sektion av böcker som ska slängas eller lämnas till Återbruket - jag har inte läst den och hade inte tänkt göra det heller, eftersom jag inte kom överens med Virdborg i en annan bok .... Mannen på Trinisla hette den nog. Men om du säger att den är bra så ska jag absolut ge den en chans.

Ska jag fortsätta eller ska Gunilla kom med sin innestående fråga?
Aqvakul
CITAT (gunsta @ 10-01-2013, 16:11) *
Den var i den sektion av böcker som ska slängas eller lämnas till Återbruket - jag har inte läst den och hade inte tänkt göra det heller, eftersom jag inte kom överens med Virdborg i en annan bok .... Mannen på Trinisla hette den nog. Men om du säger att den är bra så ska jag absolut ge den en chans.

Läste den när den kom och var ganska tveksam till den under läsningen, men efteråt har jag haft svårt att släppa den... Träffade författaren några år senare och var inför honom tvungen att erkänna att det var en bok som betytt väldigt mycket för mig... Om du läser den vill jag gärna höra dina kommentarer...
Gunilla T
Den boken har jag inte ens hört talas om....

Jag fortsätter väl då eftersom ingen annan verkar göra det...

Jag söker en historisk person - tillhör nutidshistorien tror jag nog man kan säga.

Han var oerhört framgångsrik inom sitt yrke och väckte stor beundran även bland sina motståndare. Huruvida han var politiskt engagerad eller inte råder det fortfarande vissa tvivel om.
Gunilla T
Hans öde beseglades av en upprorisk händelse, kopplat till ett känt datum.
Eva i Skåne
Gustav II Adolf
Gunilla T
no.gif ingen krigande kunglighet även om ett krig var orsaken till hans berömmelse.
gunsta
Knepigt värre smile.gif
Gunilla T
CITAT (gunta @ 11-01-2013, 15:40) *
Knepigt värre smile.gif

Det får ju inte vara för svårt förstås - då blir det mindre intressant men även det omvända gäller smile.gif

Men nu får ni en avslöjande ledtråd sweatingbullets.gif

Personen jag söker fick ett välkänt smeknamn som vars ena del består av ett habitat...
gunsta
(Buffalo Bill är det naturligtvis inte blush.gif )
omk
Erwin Rommel ("Ökenräven") ???
Gunilla T
CITAT (omk @ 12-01-2013, 00:26) *
Erwin Rommel ("Ökenräven") ???

yahoo.gif

Din tur omk!
omk
Tackar ! happy.gif

Då ska vi se om ni kan klura ut detta:

myt
måne
midsommar
gunsta
En midsommarnattsdröm av William Shakespeare - kanske kanske ??????
omk
Ja, namnet / gestalten jag söker, hänger ihop med "En midsommarnattsdröm".
Om jag utökar ledtrådarna:

von Weber
Herschel
gunsta
En midsommarnattsdröm kändes alldeles för lätt - jag drar till med Oberon nu ?????
omk
yahoo.gif

Din tur gunsta !!
gunsta
Ett efternamn

Sex plus ett (en)
omk
Sixten ??
Fast det är ju inte ett efternamn ... Kan det vara Herrgård ??
gunsta
Ett efternamn som förenar de sex kända och den sjunde.
Aqvakul
Ett skott i natten: Pitt (Wilmer X hette ursprungligen Wilmer Pitt)
gunsta
Sex stycken i en känd 'konstellation' den sjunde hör dit men vi lämnar sjuan.

Från 1904 - 1920.
Gunilla T
Knepigt bravo.gif

Det hände en hel del i världen under de åren - vi hade ett världskrig men där kan jag inte associera till någonting. Det framgår inte heller om det handlar om musik, litteratur, historia eller något annat...

En annan stor händelse under de åren var ju ryska revolutionen och avrättningen av familjen Romanov i Jekaterinenburg 1918. Jag tror att de var sex människor som avrättades, tsaren, hans fru och fyra (eller fem) barn. Sedan blir historien oklar om den sjunde, nämligen Anastasia där en kvinna i Berlin 1920 påstår att hon är Anastasia men som sedan avslöjades som en bedragare.

Jag får det inte att stämma riktigt men gissar ändå på efternamnet Romanov.
gunsta
Skönhet, nazism, kommunism, rikedom och författarskap bl a. En salig blandning kan man tycka - men så var dom: "De - - -"

En av dom kan vara i livet ... som jag kan se så lever en alltså, 92 år - och om hälsan står bi 93 detta år således.
Gunilla T
Nu börjar jag snart bestiga Mount Stupid för jag har ingen som helst aning om din kluriga gåta gunsta smile.gif
gunsta
Sex mycket berömda systrar och en bror.
Gunilla T
Trodde först att det var systrarna Bronté men det stämde inte med tiden men det är ju

SYSTRARNA MITFORD slap.gif
gunsta
blomma.gif bravo.gif (De osannolika systrarna) Mitford - den yngsta av systrarna lever tydligen

http://www.youtube.com/watch?v=DSAbSRcsUcY - kul att du visste - din tur Gunilla smile.gif
Gunilla T
Jag söker en kvinnlig författare/journalist - dog i Storbritannien sommaren 2012 vid hög ålder. I min bokhylla finns en dubbeltegelsten som kanske var hennes mest kända bok. Ondska var ett centralt begrepp i hennes litteratur.
omk
Gitta Sereny ?
(Hon skrev om både Mary Bell och Albert Speer)
Gunilla T
yaay.gif bravo.gif boken i min hylla är den om Albert Speer.

Din tur omk!
omk
"Lavendeldoft och ljus kring franska kullar –
vem anade hans vilda längtan hem?

Hos drottningen bjöds bara torra bullar."

Vem handlar det om och vem har skrivit dikten ?
omk
Ny ledtråd.

Den som längtade hem var, bland mycket annat, filosof, matematiker och präst.
Poeten är också psalmförfattare !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon