Full version: Jätterabatt Zon II
Dr Grön
Hela vintern har jag längtansfullt tittat ut genom fönstrena i vårt hus som vi flyttade in i under sommaren i fjol och drömt och fantiserat om hur jag skall kunna skapa en underbar trädgård av 2000 kvadratmeter eftersatt landområde. Det som fanns var ett äppelträd som aldrig varit beskuret och en enormt stor vanvårdad syrenberså. Min man satte genast upp en sandlåda till alla våra barn och senare i år kommer farfar med en lekstuga. Intill en sten har jag planterat Magnolia stellata och den tycks ha överlevt vintern som under en period varit ordentligt kall ned mot -25 grader. Morfar grävde upp odlingsland i höstas som nu bara ligger och väntar på sättpotatis och morotsfrö.
Hela helgen har jag sågat syren och snart blir det till att gräva rotskott, föryngra och det kommer att innebära att jag får en enorm rabatt som delvis skuggas av en stor lönn. Jag undrar om jag kan få förslag på vad jag skall plantera där. Löjtnanshjärtan? Rhododendron?Lungört? Hosta? Strutbräken? Kanske allihopa? Ingenting får vara för fint för en liten barnhands ibland klumpiga nyfikenhet..
Hälsningar Dr Grön med träningsvärk
Hannele
CITAT (Dr Grön @ 22-03-2004, 09:17)
Hela helgen har jag sågat syren och snart blir det till att gräva rotskott

Ni har väl inte tagit bort all syren...? unsure.gif
Gå till biblioteket och låna en bunt böcker, det kommer att ge massa idéer!
I min trädgård har jag allt jag tycker om! wub.gif
Gör ni likadant... bara ni själva vet, vad som är fint och vackert.
kerstin z5-6
Gör som Hannele säjer-plantera det du gillar
Annat skuggtåligt är Astilbe , Heucera- alunrot med vackra blad och söta blommor , Thalicthrum -viol eller aklejruta-,bergvallmo meconopsis -underbart blå, riddarsporre Delphinium , Många klockor Campanula -
Välj gärna vita blommor på en del -de lyser fint i skuggan smile.gif
Dr Grön
Tack för svaren, jag har inte sågat med all syren, detta skulle ta mig hela våren. Jag har bara gjort häcken smalare, eftersom den var tre buskar bred... och så har den vuxit i skuggan och det är långa stammar med lite grenverk tre meter upp i luften, ja, riktigt hopplöst ful om jag får säga...
Jag skall botanisera vidare, bergsvallmo har jag sått i kruka men alunrot fanns att köpa såg jag./Dr Grön
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon