Hela vintern har jag längtansfullt tittat ut genom fönstrena i vårt hus som vi flyttade in i under sommaren i fjol och drömt och fantiserat om hur jag skall kunna skapa en underbar trädgård av 2000 kvadratmeter eftersatt landområde. Det som fanns var ett äppelträd som aldrig varit beskuret och en enormt stor vanvårdad syrenberså. Min man satte genast upp en sandlåda till alla våra barn och senare i år kommer farfar med en lekstuga. Intill en sten har jag planterat Magnolia stellata och den tycks ha överlevt vintern som under en period varit ordentligt kall ned mot -25 grader. Morfar grävde upp odlingsland i höstas som nu bara ligger och väntar på sättpotatis och morotsfrö.
Hela helgen har jag sågat syren och snart blir det till att gräva rotskott, föryngra och det kommer att innebära att jag får en enorm rabatt som delvis skuggas av en stor lönn. Jag undrar om jag kan få förslag på vad jag skall plantera där. Löjtnanshjärtan? Rhododendron?Lungört? Hosta? Strutbräken? Kanske allihopa? Ingenting får vara för fint för en liten barnhands ibland klumpiga nyfikenhet..
Hälsningar Dr Grön med träningsvärk