Full version: Persikotrdet
BigDaddy
Hej

Jag har nu efter 1 r sedan plantering ngra frukter p trdet.
Jag undrar en sak. Har frgat tidigare om beskrning & fick som svar att det br beskras i hst, men det r ett par riktigt grova grenar som vxer nedtill p stammen & jag vill s grna bli av med dem.
De tar skert ondig kraft ocks.
r det jttedumt att skra bort dem nu?
Mste jag invnta hsten?
kerstinbern
Du mste vnta till hsten.
Cilla
Efter midsommar sger jag, som brukar fredra juli-augusti fr beskrning av persika. D r aktiviteten i trdet hg och det hinner med ett frsta srfrsvar innan vintern.
Bengalow
Jag har ftt lra mig, att stenfrukter beskres direkt efter skrden. ...och d endast ur "estetisk" synpunkt.
BigDaddy
Ok lite olika svar. Inte nu iaf r ni eniga om.
Nr blir d lmpligt?
Juli
Aug
Sep
Okt
Nov

???
Huggorm
Om det blir olika svar r det en bra tumregel att lyssna mest p Cilla
Bengalow
Man beskr inga som helst frukttrd fre skrd - det kan vara direkt efter, eller till hsten...Den grenen som du tycker r "ful" sitter dr den sitter. Om du brjar skra i trdet orsakar du en skada p trdet, och det br du inte. Det r vl sjlvklart, eller...?
Den som gav mig rdet om beskrning var Lars Erik Samuelsson, TV's egen trdgrdsexpert en gng i tiden.
Huggorm
Visst r det s, stenfruktstrd skall man undvika att skra i om man kan
Jan af Lis
CITAT (Huggorm @ 17-06-2012, 20:12) *
Om det blir olika svar r det en bra tumregel att lyssna mest p Cilla

S enkelt r det !!!!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon