Ålgryte
Det är inte ofta mina pelargoner drabbas av ohyra - peppar, peppar...

I vintras var det någon som åt bladen på min Tomentosum och jag duschade den flera gånger, även med såpvatten. Inget hjälpte no.gif så jag stoppade ner några Provado-pinnar i krukan. Hela plantan dog senare crying.gif om det var pga ohyran, Provado eller ngt annat vet jag inte.

På den nya Provado-förpackningen läser jag att man inte ska behandla under växtens viloperiod duh.gif Är det någon som vet varför?

Min French vanilla fick löss under vintern. Den har jag också duschat en antal gånger, både med såpvatten och vanligt. Till sist stack jag ner Provado och den är fortfarande vid liv men "klen"...

Nu är jag bekymrad för min lilla Gibbosum som - sedan inköpet - har vita flygare sick.gif och undrar om jag vågar stoppa ner Provado ?

Vad använder du mot ohyra på pelargoner?

Azur
Jag har använt provado-pinnar med framgång mot bladlöss (varje sommar invaderas vår balkong av tusentals bladlöss från den kommunala doftschersmin häcken utanför), har inte märkt att blommorna tagit någon skada. Jag har bara använt pinnarna under tillväxtsäsongen, det är ju då bladlössen svärmar in.

Provado+ spray testade jag mot spinn, men den skadade blommornas blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon