Full version: Gödning
u!!a
Hej!
Jag har gödslat med hönsgödsel på hösten och blandat i ny jord på våren, har haft samma jord
i flera år och endast fyllt på lite ny jord.

Undrar nu hur man gödslar under hela säsongen. Från start till mål.
Har läst att man kan gödsla med hönsgödsel i pelletsform även runt midsommartid.
Är det bra när man ska äta grönsakerna?
Mvh Ulla
Piccante
Fyller du på med ny jord på våren så behöver du inte gödsla direkt efter. Den nya jorden är ju näringsrik i sig. Sen gödslar man när växterna är i tillväxt och har som störst behov. Att gödsla på hösten är ganska onödigt då mycket av kvävet i hönsgödseln kommer lakas ur och försvinna över vintern.
welph
Jag fick det förklarat att kväve-rika gödsel inte är att föredra för tomater och gurka(typ alla växter du vill ha nått att äta ifrån). För det kommer i slutändan bara bli en massa extra bladverk. Ingen aning om det finns nån sanning i det, men både hört och läst det på flera ställen.
Maj-Elén
Någon gång har jag hört att man ska ge P-gödsel och K-gödsel (fosfor och kalium) till det som ska blomma typ tomat, gurka chilli, jordgubbar osv. och ge N rik gödsel (kväve) till bladgrönsaker typ sallat, mangold dill, sötfänkål osv. kanske det inte stämmer men så gör jag och det blir bra. Alltså ko till blommande och höns till bladgrönt.
Johan på Blomsterlandet
Hej Ulla!

Jag håller absoult med Markus om att du inte ska gödsla på hösten. blanda istället ned gödseln några veckor innan du ska plantera på våren. Vad gäller kväve så behöver alla växter detta näringsämne. Det är ju mycket riktigt kvävet (N) som stimulerar tillväxten av bladmassa. Det som är viktigt när man odlar t ex tomater eller andra växter där man vill ha bär eller blommor är balansen mellan de olika näringsämnena. Ett gödsel för sådana växter ska innehålla förhållandevis mer fosfor (P) och Kalium (K).

Titta alltså på balansen i det gödsel som du ska använda. Läs på innehållsförteckningen. Där ska det stå procentuellt sett hur mycket av de olika näringsämnena som preparatet innehåller.

Här kan du läsa mer om olika gödsel och användningen av dessa!

Lycka till!

/ Johan Jancke, Blomsterlandet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon