busfröt
Har två stora funkior som är i min mening har hamnat i fel rabatt och som jag vill flytta på.
Kan man göra det nu eller ska jag vänta till hösten?
Red Top
Du kan göra det nu, med risk för att bladen går av/sönder.

Det allra bästa är att flytta den på våren, innan bladen utvecklats. Då kan man också passa på att dela den, om man vill ha fler. smile.gif

Tillägg:
Hösten är inget bra alternativ. Då hinner den inte etablera sig på den nya växtplatsen.
Peztis
Gör det nu innan de blommar. Se till att få med så mycket jord som möjligt och vattna ordentligt så går det säkert bra.
Mony
Jag flyttade min på semestern i fjol (juli-aug). Den var stor och på fel plats.

Jag grävde en stor cirkel (ca 15 cm från plantan runt om) och sen bad jag min man hjälpa mig lyfta upp hela jordklumpen på en presenning. Rötterna var inte så djupa så förutom det stora omfånget var det relativt lätt.

Vi lade plantan med jordklump försiktigt på sidan, ungefär som man gör när man lägger en blombukett på pappret som ska lindas runt för att inte skada bladen. Sedan delade jag roten i två med en vass spade och rev försiktigt igenom funkian med händerna. (som man gör när man delar en blomkål)

Sen grävde jag två gropar på nya ställen. Vattnade i gropen och satte ner de två nya plantorna. Vattnade varje dag om jag inte minns fel i en vecka eller nått. Lyckades endast skada ett par blad, som jag senare klippte av. De var jättefina hela sommaren.

I år har de redan vuxit och blivit nästan lika stora som den ena plantan var i fjol innan delningen. Så det GÅR att flytta mitt i sommaren, men de vill ha mycket vatten och kärlek smile.gif
hattstugan

Har också flyttat Hostan på sommaren och de växer på som förut! Verkar vara en tålig växt som klarar det mesta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon