Full version: Morot i hink.
GrönMorot
Hej!
Har hört om att odla morot i en 10 l hink ställd på en hylla eller liknande för att slippa morotsflugan, som tydligen inte flyger högre än 45 cm, sanning/Myt? Och när de odla moroten hällde de bara i en påse och lät det gro tills de var precis en "morot". Men min fråga är då, när jag har odlat olika sorters rotfrukter och då självklart morötter tycker jag att de blir lätt defekta och växer inte om de odlas för tätt. Skulle det funka att odla så eller är det någon sorts mirakelmorötter de har odlat? wink.gif

För säkerhetsskull kan ni kolla på videon jag såg; http://www.svtplay.se/video/123113/del-15-av-23
Vid 17:50 börjar de prata om morötterna...

Tack på förhand! //GM
officinalis
Skulle nog våga gissa på att det är sanning. Morotsflugan är en dålig flygare. Ibland har jag hört om folk som sätter upp staket runt odlingarna med täckande material som förhindrar att morotsflugan flyger in i odlingarna.
Odling på öppna blåsa ställen är också bra.
Eva i Skåne
Jag såg också det inslaget. Det verkade nästan för bra för att vara sant när han lyfte upp en perfekt knippe morötter, men det lockar onekligen att testa yes.gif
Maj-Elén
I morgon ska jag så morötter i en spann.
PMK
Om man bortser från flugornas vara eller icke vara ovan 45 cm, så ser jag ingen som helt anledning till varför man inte skulle kunna odla morötter i spann? Klart de går, absolut till storleken han visa i inslaget.
GrönMorot
CITAT (Eva i Skåne @ 17-06-2012, 20:51) *
Jag såg också det inslaget. Det verkade nästan för bra för att vara sant när han lyfte upp en perfekt knippe morötter, men det lockar onekligen att testa yes.gif

Jaa, precis! Och som jag skrev tidigare har jag alltid fått resultatet att morötterna (eller andra rotfrukter) inte växer när de sås för tätt! Men eftersom ingen av de svarande sagt emot ska jag helt klart testa! biggrin.gif

CITAT (Maj-Elén @ 17-06-2012, 22:40) *
I morgon ska jag så morötter i en spann.

(Y)

>>Hej igen!
Tackar för alla svar och det låter ju lovande, ska helt klart testa att så en spann morötter till helgen och se hur det går, ifall jag bara haft otur med frön förut eller vad det är! wink.gif

Tack igen! //GM<<
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon