Planterade 4 st Thalictrum rochebrunianum i en nygjord rabatt för ca 1½ månad sedan. På allihop torkar alla de nya skotten in, blir brunsvarta och lossnar. Rabatten ligger i halvskugga, lergjord men rejält förbättrad med ny jord, barkmull och kogödsel. Det har varit väldigt regnigt och blött men rabatten är upphöjd 20 cm ovan markytan.
VAD är det för fel? Kan inte se ngn ohyra. Övriga växter i rabatten, bla daggkåpa, höstanemon, nävor verkar må bra.
hälsn Ulrika , zon 2
[attachment=70742:GetAttachment_1_.jpg]
Jag har ingen erfarenhet av skuggviolruta, men kan du inte få in en större bild?
När man planterar nya växter behöver man vattna extra i början, även om det regnar. Jag vattnar mina nyplanterade växter extra första veckorna, framförallt om temperaturen har börjat stiga.
Ja, bilden kanske inte är den bästa. Men det kan omöjligt vara för torrt! Jorden är ordentligt fuktig eller tom blöt i princip hela tiden eftersom det regnat konstant. Ser nu dock att det kommer nya skott nedtill som verkar må bättre och inte vissnar. Den kanske inte orkar med skotten i toppen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.