Tis
Är det någon som kan säga vad som hänt med vår Syren?
Den är ca 2 säsonger gammal och nu har bladen på vissa plantor helt svartnat och skrumpnat ihop!!
Känns även som det sprider sig vidare till närliggande plantor.

/Mattias
Åsa, mälardalen zon 2
Syrenbakterios gissar jag är tyvärr inte så mycket man kan göra mer än att klippa bort sjuka skott så snabbt man ser dem. Den busken som ser helt vissen ut skulle jag gräva upp.

finns 2 andra möjliga saker det kan vara med

Sen vårfrost (men då borde det inte sprida sig)

eller

Någon har använt ogräsmedel typ stroller Combi i närheten (fast skadorna ser rätt stora ut vid normal användning av stroller Combi brukar bladen mest bli deformerade och ev vissnar)
Bassam
Hej
Skadad ser ut att vatten når inte skadad delar, på grund av bakterier sitter inne i skadad delar, så du måste ta bort skadad delar och bränna dem. och ger växter tillriktigt med vatten .
H.Bassam
Cilla
Jag tror som Åsa att det troligaste är syrenbakterios. Skador och deformationer av RoundUp, Stroller Kombi och andra glyfosatprodukter brukar drabbar större partier eller hela buskar.

Skär bort allt skadat och ta bort hela plantan av den som är vissen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon