vanjalarsa
17-06-2012, 16:42
Jag river mig i håret och är väldigt undrande : Jag tror att mina Rosenstavar har frösått sig så jag har MASSor med små fröplantor. MEn 100 % säker är jag inte ändå för jag tycker att det verkar osannolikt. Är det någon som har en bild på en frösplanta av just Rosenstav?? Då kan jag kanske ev. känna igen de små bladen.
Jättetacksam för tips och ev. bilder.
mvh vanjalarsa
Eva 33c
17-06-2012, 18:50
Hos mig har de aldrig frösått sig, men jag har läst att man ibland rekomenderar att ta bort överblommat för att slippa självsådd, så omöjligt är det väl inte.
Hittade
denna bild på nätet om det kan vara till någon hjälp.
vanjalarsa
17-06-2012, 19:16
Tack ! det är ganska säkert den.
mvh vanjalarsa
kerstin z5-6
17-06-2012, 22:22
kan du ta bild av de frösådder du har problem med? att de skulle vara den finner jag väldigt osannorlikt
Jag är också väldigt intresserad av hur dina småplantor ser ut.
Jag har rosenstav på flera ställen i trädgården och jag har aldrig sett en enda självsådd. Inte ens i gruset i mitt "grusparti" kan jag hitta något självsått......och där brukar det mesta vilja gro.
/Anki
vanjalarsa
18-06-2012, 06:09
tack för era inlägg!
Jag ska försöka fixa en bild så snart jag hinner,
mvh vanjalarsa
Eva 33c
18-06-2012, 08:47
Hos mig har den aldrig självsått sig som sagt, men det tror jag faktiskt mest beror på att fröerna nog inte hinner mogna ordentligt här i min zon. För jag har försökt ta fröer från den och även sått dem, trots att jag misstänkt att de inte var matade, utan att lyckas. Men om man bor lite bättre till så är det väl inte osannolikt att den kan fröa av sig? Har inte kollat var vanjalarsa bor.
Sofia, Skåne
22-06-2012, 22:39
De självsår sig hos mig ibland. Jag har den vita varianten. Jag bor i Malmö.
CITAT (Anki V @ 17-06-2012, 23:44)

Jag är också väldigt intresserad av hur dina småplantor ser ut.
Jag har rosenstav på flera ställen i trädgården och jag har aldrig sett en enda självsådd. Inte ens i gruset i mitt "grusparti" kan jag hitta något självsått......och där brukar det mesta vilja gro.
/Anki
Fast rosenstav brukar väl föredra fuktiga miljöer...? Eller är jag helt vilse?
Jo, man kan verkligen bli invaderad av Rosenstav. Det är en sådan växt som jag ångrar att jag en gång skaffat! Växtplatsen är solig, torr och sandig jord. Fröplantorna ser ut som platta grässtrån, dra upp en och du ser att det är som en liten, liten lök i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.