Anna-Karin C
Hej!

Jag har skaffat en massa klematis. De ska ju klippas ner vid plantering!? Då undrar jag om det går att göra sticklingar av det man klipper ner. Eller måste det vara skott tagna senare på sommaren?

Hur gör man då bäst?
Går det att sätta flera i samma kruka?

MVH
Anna-Karin
octachoron
Snabbt svar:
Ofta brukar det gå bra att ta sticklingar av klematis. Fast det beror på vilken sorts klematis det är, vissa är väldigt lätta (t ex gullklematis), andra är väldigt svåra (C. texensis). Se till att sticklingarna tas av senare tillväxt som hunnit bli lite mer hård, inte toppskotten.
Jag föredrar tvånods-sticklingar vid klematisförökning, dvs den understa bladnoden tar jag bort alla blad från och ser till att den är ordentligt under grusblandad jord. Man kan sätta flera sticklingar runt kanten i samma kruka. Sedan klipper jag bort halva bladmassan på sticklingarna för att minska avdunstningen.

Mera info finns på http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...s--sticklingar/
Anna-Karin C
Åhh,, då ska jag kolla hur stammarna ser ut. Kanske några som börjat mogna av lite som jag kan testa att stickla på.
I värsta fall dör de och i bästa fall har jag några clematisbebisar till hösten biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon