Full version: Röd sockblomma
Sofia, Skåne
Hej
Tänkte anlägga en liten rabatt mot gatan med röd sockblomma. Tanken är att slippa rensa ogräs. Rabatten är omgiven av plattlagd gång och trottoar. Finns det risk att sockblomman självsår sig i plattfogarna? Ska den klippas ner på våren? Vilka problem finns det med sockblomma? Jag vill ha en så självgående rabatt som möjligt. Rabatten ligger i halvskugga och jag bor i Malmö.
mvh
Sofia
Gossen Ruda
CITAT (Sofia, Skåne @ 18-06-2012, 18:25) *
Hej
Tänkte anlägga en liten rabatt mot gatan med röd sockblomma. Tanken är att slippa rensa ogräs. Rabatten är omgiven av plattlagd gång och trottoar. Finns det risk att sockblomman självsår sig i plattfogarna? Ska den klippas ner på våren? Vilka problem finns det med sockblomma? Jag vill ha en så självgående rabatt som möjligt. Rabatten ligger i halvskugga och jag bor i Malmö.
mvh
Sofia

Jag klipper ner den på hösten. Vet inte om det behövs men är bladen kvar på våren, de vissnar inte ner på vintern, ser man inte de märkliga blommorna. Fö är den självgående.
HelénE
Vet inte om de självsprider sig i gångar, då jag inte har den nära något sådant, men annars så klarar sig mina helt själv utan att jag gör något alls. Jag klipper inte ens ner dem på hösten, de är nästan vintergräna hos mig, blir lite brunt och dött men det växer snabbt över och synd inte.

De är utmärkta som ogräsutrotare, satte ett par små tuvor under en buske där det växte kirsål, det var förra året i juni, och nu är där snart ingen kirkål alls, nästan bara bara sockenblomma. Några själkar kirskål lyckas fortfarande hävda sig, men jag tror sockenblomman kommer vinna.

Helén
Sofia, Skåne
Tack Helen och Gossen Ruda! Det låter som en dröm. En följdfråga: har det hänt att den självsått sig överhuvudtaget (alltså inte med utlöpare)? Blir det några frukter/fröer av blommorna alls?
Tack på förhand för svaren!
HelénE
CITAT (Sofia, Skåne @ 18-06-2012, 22:52) *
Tack Helen och Gossen Ruda! Det låter som en dröm. En följdfråga: har det hänt att den självsått sig överhuvudtaget (alltså inte med utlöpare)? Blir det några frukter/fröer av blommorna alls?
Tack på förhand för svaren!

Har faktiskt inte en aning, men jag tror mina rotsprider sig...men säker är jag inte.

Men alla mina kommer från en ganska begränsad tuva som står på husets östgavel och stör väldigt torrt, där sprider den sig liksom inte utan håller en konstant rugge och precis invid lite, står en stor rugge vidjehortensia, som får mer vatten eftersom avrinningsröret til lluftvärmepupen ör ovanför, och jag tycker nog om de frösprider sig att de borde hamnat sådana där då, men det har det icke.

Helén
Sofia, Skåne
Det låter mycket bra. Nu kom jag på en fråga till.

I denna rabatt som jag planerar växer redan blodnäva och dess blommor är nästan lite violettröda. Kan det tänkas skära sig färgmässigt med det röda i sockblommans blad? Nävan blommar just nu. Finns det mycket av det röda i bladen nu, eller kommer den röda färgen senare?

Finns det någon i södra Sverige som kan berätta eller sätta in en bild på bladens färg nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon