toodoo
Hej!
Försöker i år att odla Tomatillo, som är en släkting till tomat och physalis, de odlar och använder den mycket i mexikansk mat. När frukten är klar ser den ut som en grön tomat i ett stort physalishölje.

Har aldrig provat förrut men läst en hel del om det, man ska tydligen inte tjuva dem tex. Jag satte en hel del frön, men ett av fröna växte av oklar anledning om de andra med hästlängder, den står nu i en 12-literskruka och är en knapp meter hög, med blad stora som små handflator. Nu ser jag att den har utvecklat en liten knopp till en blomma.
Mitt problem är att jag läst att tomatillo inte kan självbefruktas, dvs de behöver en annan planta med blommor för att få frukt, och de andra plantorna är inte där än på ett tag. Borde jag klippa av den här blomknoppen (och om de kommer några efter) i väntan på att någon av de andra plantorna kommer ikapp?

Och om jag tycker att den börjar bli för hög, då borde jag kunna toppa den och låta den bli buskigare va? Iom att den, likt physalis, inte skall tjyvas så borde det alltså vara så att "tjyv-grenarna" kan ge lika mycket frukt? Har sett att de, på varmare breddgrader visserligen, kan bli över 3m höga smile.gif
Jultorpet
Tycker inte du behöver ta bort de första blommorna. Blir de inte befruktade ramlar de ju ändå av och tar ingen energi från plantan.

När det gäller toppning har jag aldrig behövt göra det. Har de tillräckligt stor kruka och utrymme så blir de buskiga av sig självt och de jag har haft har blivit kanske en meter höga max. Det brukar kunna bli mycket frukt på dom och grenarna kan bli så tunga att de knäcks så se till att stötta upp ordentligt.
toodoo
Ok, så det kommer fortsätta komma nya blommor om de första inte blir befruktade? Då låter jag dem vara, tack!
jo_1
Vad roligt att det är någon annan som också testar Tomatillo! smile.gif Jag har ett par plantor, men har tyvärr inte fått upp mitt växthus ännu så de står ute på altanen. Två av plantorna har blivit dryga metern men en av dem knäcktes tyvärr av vinden sad.gif Har du dina ute eller i växthus?
Det ska bli spännande att se om det blir något av det!
toodoo
Mina står i tiolitershinkar på balkongen, så jag tror egentligen att de får lite för lite sol, men finns inte så mycket att göra. Håller tummarna för ordentligt med sol så de andra växer ikapp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon