Försöker i år att odla Tomatillo, som är en släkting till tomat och physalis, de odlar och använder den mycket i mexikansk mat. När frukten är klar ser den ut som en grön tomat i ett stort physalishölje.
Har aldrig provat förrut men läst en hel del om det, man ska tydligen inte tjuva dem tex. Jag satte en hel del frön, men ett av fröna växte av oklar anledning om de andra med hästlängder, den står nu i en 12-literskruka och är en knapp meter hög, med blad stora som små handflator. Nu ser jag att den har utvecklat en liten knopp till en blomma.
Mitt problem är att jag läst att tomatillo inte kan självbefruktas, dvs de behöver en annan planta med blommor för att få frukt, och de andra plantorna är inte där än på ett tag. Borde jag klippa av den här blomknoppen (och om de kommer några efter) i väntan på att någon av de andra plantorna kommer ikapp?
Och om jag tycker att den börjar bli för hög, då borde jag kunna toppa den och låta den bli buskigare va? Iom att den, likt physalis, inte skall tjyvas så borde det alltså vara så att "tjyv-grenarna" kan ge lika mycket frukt? Har sett att de, på varmare breddgrader visserligen, kan bli över 3m höga