Full version: id buske?
Whiskuchi
Denna växer vid vägkanten, jag har nog tänkt att det är en ros av något slag men i morse när jag kutade ur bilen och fort tog ett mobilfoto tyckte jag den såg taggfri ut (kan dock inte svära på det, tittade inte särskilt noga). Så... vad är det för något?
CillaM
Det är en av mina många favoriter, daggros, Rosa glauca. Växer lite överallt och pryder sina platser smile.gif. Taggfri är den dock inte.
Cilla
En av mina topp 20-rosor också, och ett måste att ha någonstans i trädgården... Så fint bladverk med mörkrött utspring som övergår i blågrågrönt med daggöverdrag.
Whiskuchi
Så det var en ros, då hade jag rätt från början smile.gif Går det att ta sticklingar eller möjligen ta nypon och fröså den?
CillaM
Dessa frösår sig flitigt så plocka du några nypon när de är mogna o släng ner i en sandig/grusig kruka o låt stå över vintern så kommer de säkert nästa år. Eller leta efter en mindre buske i närheten som du kanske kan gräva upp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon