Hade turen att hitta en frökapsel på en kungsängslilja som var full med frön. Tänkte att jag skulle försöka få dem att gro, men hur gör jag? Är det svårt och hur lång tid tar det? Något speciellt man ska tänka på? Jord, fuktighet etc?
officinalis
19-06-2012, 17:14
Osäker på hur de ska hanteras. Enklast är väl att så dem utomhus i krukor. Ställ dem i ett skyddat läge under en buske.
Tror de fungerar ungefär som Akleja. Dvs de vill ha en frysperiod. Jag tar bara sönder frökapslarna när de är torra och mogna, sen strör dem där jag vill ha dem. (typ nu på denna perioden rakt på jorden i rabatterna)
På de ställen där det är lagom mycket knipsar jag av frökapslarna innan de mognar så jag slipper fler

Mina förökar sig jättemycket!
CITAT (Mony @ 20-06-2012, 14:42)

Tror de fungerar ungefär som Akleja. Dvs de vill ha en frysperiod. Jag tar bara sönder frökapslarna när de är torra och mogna, sen strör dem där jag vill ha dem. (typ nu på denna perioden rakt på jorden i rabatterna)
På de ställen där det är lagom mycket knipsar jag av frökapslarna innan de mognar så jag slipper fler

Mina förökar sig jättemycket!
Du, får du för många fröer så säg till, jag vill gärna ha ännu fler
Irene_L
20-06-2012, 17:52
Så här gör jag:
Sår i krukor ute på hösten aug-sept, Sen när dom grott skolar jag inte om dom utan sätter ut jordklumpen i rabatten. Märker ut platsen så att jag inte rensar bort de små "grässtråna"
CITAT (Irene_L @ 20-06-2012, 18:52)

Så här gör jag:
Sår i krukor ute på hösten aug-sept, Sen när dom grott skolar jag inte om dom utan sätter ut jordklumpen i rabatten. Märker ut platsen så att jag inte rensar bort de små "grässtråna"
Hur lång tid tar det innan det blir "något av dem"? Antar att det inte blir några blommor innan löken/knölen växt till sig en del, eller?
Hos mig har det tagit två år från frö till blomma. Första året kommer bara en smal 'stängel' upp.
Jag har också samlat frö och tänkte försöka odla några fler. Jag läste någonstans att det tar 3 månader för dem att gro

Det verkar vara ganska länge...
Idag har jag fyllt årets första fröpåse! Och det bidde kungsängslilja av kapseln som sprack idag! Har mååånga på gång så här blir det fröer minsann!
Går dock och håller ett vakande öga på mina julrosor, vill fånga upp fröerna och placera dem på ett vettigt ställe på en gång. De ska ju tydligen sås så färska som bara är möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.