KRT
Älska ju pioner och har några stycken i trädgården, men habegäret tar inte slut lika fort som platsen i trädgården wink.gif Inser att jag har några ställen där andra växter har gått bort och där jag skulle kunna få plats med några roliga sorter till. Eftersom platsen är begränsad vill jag gärna ha just de sorter som står högst på min önskelista - och det är några av de rena arterna. Speciellt P anomala, P mollis, P peregrina och P veichii är av intresse.
Jag har eventuellt möjlighet att få fröer av dessa sorter, men eftersom jag aldrig (framgångsrikt) har förökat pioner från frö skulle jag önska att ni som gjort det berättar hur ni gör? Hur lång tid tar det egentligen, vad ska det vara för jord? Är de rena arterna mer känsliga än lactiflora-sorter, eller är de tåligare? Vill de helt enkelt har andra förutsättningar???

Är kanske det bästa att plantera fröerna (nere i jorden eller ovanpå?), ställa dem ute i halvskugga, se till att det inte torkar ut och sedan bara vänta några år? Ungefär som det skulle gå till i det vilda.... Det är nämligen så jag brukar göra med andra perenner och det fungerar oftast ganska bra, även om det frestar på mitt tålamod smile.gif
Natrix
Spännande frågor som jag också ser fram emot att höra svar på. Var får du tag i frön?
/Jakob
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon