RonjaRövardotter
19-06-2012, 13:02
Vi bor i zon 7, mycket högt upp och har i princip ständig blåst. Nu har vi två stora jättetallar som vi absolut vill såga ner då vi avskyr barrväxter av alla de slag.
Det är i söderläge men som sagt ständigt utsatt för blåst. Vi funderar på att sätta nya träd i denna slänt och har tittat lite på kopparhägg, blodhägg och finsk rödbjörk. Jag är väldigt förtjust i rödbladiga växter/träd/buskar och älskar dessutom björkar. De rör sig så vackert i blåst och det låter så mysigt!
Vilken av dessa träd skulle ni valt med våra förutsättningar? Har ni något annat förslag?
Ska också påpeka att det gör inget om de framtida träden blir stora då de inte kommer att skugga annat en en brant slänt.
Om jag skulle plantera nytt i en blåsig zon 7-slänt skulle jag inte först tagit ned de befintliga träden. Allt som i ett sådant läge kan hjälpa de nya att klara att komma upp är bra. Större träd i ett blåsigt läge bidrar till bättre markförhållanden; erosionsskydd, mindre avdusnting av jorden, mer tillförsel av humus och mikroliv i jorden av bl a befintligt rotsystem, bättre utjämning av temperaturer och i bästa fall också något vindlä.
Inget av träden du föreslår blir särskilt stora, särskilt inte i det läge du beskriver. Och ännu mindre om de inte får hjälpen de får av träd som stått pall under längre tid i området.
RonjaRövardotter
13-07-2012, 13:03
Tack för svar! Brukar inte tallar suga ut mycket näring ur marken? Kan verkligen en tallskydda de nya träden då det bara blir en stam som skydd?
Hej,
Träd påverkar långt mer än man tror och skapar lokala mikroklimat som bl a är utjämnande för temperaturer. Det är inte bara stammarna som påverkar vinden på lägre nivå, det gör kronorna också. I en sluttning förhindrar träd erosion och uttorkning. I övrigt suger inte träd ut näring ur marken, de bidrar också både med barr och kottar, nedfallande smågrenar, ditlockade mikroorganismer och svamp som växer i symbios med träden under marken, förmultnande och döende rötter.
Exakt hur dina tallar påverkar slänten går naturligtvis inte att säga utan att se den, och helst uppleva på plats också.
En vindutsatt sydslänkt i zon 7 är en utmaning också för en som ofta planterar träd, och det sista man skulle göra är nog att ta ned tallarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.